Åka ensam...
Jag brukar inte få så mycket respons när jag skriver någonting här, men man ska ju aldrig sluta försöka(;
Tror ni att jag vågar åka ensam på en tävling (tävlingar över huvud taget) och ta kort? Jag är väldigtblyg. Eller, jag är nog inte det egentligen, men det sitter kvar ;P
Ni får gärna skriva om ni tyckte att det var läskigt första gången ni åkte ensamma eller typ ge mig en utmaning så att jag måste åka:P
Någon?
Jag har aldrig varit iväg helt själv, faktiskt. Men det beror bara på att det är så långt till ställena här, och mamma skjutsar alltid, att det inte är lönt att hon åker hem igen. Hon är även hästintresserad själv och stannar gärna och tittar medan jag fotograferar ;) Annars fotar jag med någon kompis och samåker till tävlingsplatsen. Jag är också blyg och lite väl försiktig av mig med folk jag inte känner, men jobbar på det.
Men jag tror helt klart att du vågar! =) Tro bara på att du vågar, så gör du det.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jo, det finns ju faktiskt ingenting som kan hända. Över huvud taget:P Ändå så är man så nervös

jag har varit iväg själv väldigt många gånger, och jag vågar inte prata med nån ;) haha, det går ju bra då alltså ;) nejdå.. men oftast kommer nån annan och börjar prata, men.. ja trivs bäst med att vara själv, slipper man vänta på nån annan då ;) haha
Men nu börjar fler och fler känna igen en, och ser lite extra glada ut, det är kul :) Sen fotar jag mest trav, och det är många kuskar som känner igen en och hälsar och så.. Även nåra hästägare på travet som lätt kan prata när man går förbi =) så det går allt bättre eftersom Även fasst man inte är så bra på dethär men foto än, haha.. ;P
Jag har faktiskt bara varit själv. Är ändå skönt för då kan man fokusera helt på fotandet och inte på den pratglada kompisen bredvid. Men ja, man känner sig ju lite ensam under pauserna och så men ;p
Jag har varit iväg själv 98% av gångerna x) Åker oftast med personen som hyr mig som fotograf, och då är det lite svårt att dra med sig en kompis :)
Är ganska blyg egentligen, men det har blivit betydligt bättre och ju mer jag är ute ju fler lär jag känna, och oftast träffar man samma personer på flera olika tävlingar :)
Däremot kan det vara lite jobbigt om det kommer fram ett gäng föräldrar som undrar om dom kan köpa bilder.. Men det är bara att öva på ;P
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Har alltid åkt själv på tävlingarna fast förra gången hade jag en kompis där. Men alla andra gånger har jag åkt själv. Är också väldigt blyg och jag vågar inte riktigt gå fram och ta kort t.ex på vinnarna eller när nån har ramlat av. Men jag har lovat mig själv att i år ska jag bli modigare och jag måste peppa mig själv till de. Våga är mitt tips! Vad kan gå fel?
Btw, nu vid nästa tävling så ska jag troligen sätta upp en lapp om att jag fotograferar och om dom är intresserad kan dom höra av sig och så. Det är lite läskigt men om man vill komma någonvart måste man våga ta steget fram :)
Haha, det värsta som kan hända är att man i sin iver tappar kameran, snubblar över den in på banan, får en häst på sig så man bryter nacken och blir helkroppsförlamad för resten av livet ;)
Skämt åsido, också jag brukar åka ensam till tävlingar. Ibland händer det att jag känner folk som tävlar, och då blir det givetvis lite snack med dessa. Jag brukar inte direkt söka upp folk och börja prata, men det händer ganska ofta att någon frågar om min hemsida eller bildförsäljning, och då brukar det även bli lite småprat med den personen.

Ibland åker jag med en kompis, och ibland själv. Jag tycker inte att det är så farligt att vara ute själv, brukar koncentera mig på fotograferandet. Men visst kan det vara kul att ha någon att prata med i pauser och sånt.
Ibland träffar jag någon jag känner på tävlingar, eller någon som helt enkelt kommer fram och småpratar lite. Det är ju också roligt, i alla fall i pauserna. När jag fotograferar vill jag helst vara ostörd.

Jag har aldrig åkt helt själv på tävlingar, utan alltid känt någon. När jag fotar föredrar jag att vara ifred, men under pauserna är det skönt med någon att prata med. Jag frågar alltid klubbarna om jag får sätta upp lappar med namn, hemsida och telefonnr på och det är MÅNGA som tar kontakt! I börjar var jag blyg, men det blir lättare efter hand. Jag tar också ofta med mig min dator så att ryttarna kan kolla på sina bilder, och då får man prata mycket ;) Att vara social är inte min grej, men man lär sig efter hand.
Det är helt enkelt bara att ge sig ut i den stora välden! Den är inte så farlig som man kan tro. Lycka till!
Jag åker ganska ofta själv på tävlingar och ibland så hänger Moa med om hon orkar men det är ibland <3
Men känner eller känner till väldigt många som tävlar eftersom jag är ute nästan varje helg och träffar ungefär samma människor så blir de lite som kompisar som man stannar upp och pratar med lite extra varje gång ^^
Brukar vara ganska många som kommer också fram och frågar om bildförsäljning.
Sedan brukar jag hyfsat ofta börja prata med folk som står med kameror och fotar och på det viset har jag också fått många nya väner ^^
Jag har åkt själv ett antal gånger men fotar mest med Sofia. Kommer ihåg hur blyg jag var första tävlingen men när kameran väl var uppe släppte det, vad har man att förlora :)

Jag brukar åka själv men sen känner jag alltid många av de tävlande.
Brukar aka iväg själv ocksa, kan koncentrera mig helt pa fotandet da. Ibland träffar man folk att prata med, ibland inte. Jag rör mig mest i arabkretsar härnere, sa folk känner igen en ganska snabbt och brukar komma fram och prata.
Det brukar ordna sig även om man är blyg. Bara gör ditt "jobb" först och främst sa ska du se att det löser sig. :)
Tack för alla svar. Lite bättre känner man sig nu (; Jag gissar att det blir lättera och lättare så jag får väl dra iväg på en massa tävlingar nu..
Jag brukar oka med kompisar, då jag har lite lyx och har två kompisar i min klass som tävlar. Brukar kunna hänga på dem och fota, mot att jag hjälper dem lite innan de tävlar. Fotar sedan dom (såklart!) samt en massa andra ;) Har fatiskt bara åkt på tävling själv en gång, fast då tävlade den andra kompisen där ändå, fast jag inte visste något ><'
Johanna - Instagram
Det är väldigt sällan jag åker iväg på tävlingar ensam, oftast följer jag med som hjälp när tävlingshästar (trav eller hoppning/dressyr) startar, så fotandet hamnar lite i skymundan.
Är själv inte spec. blyg när det kommer till fotningen, däremot backar jag när folk kommer fram och börjar fråga hur mkt jag fotar, vad för utrustning jag har, om jag säljer bilder etc. Då blir jag en skrajsen, stammande, rodnande 8-åring… ;)
Sällskap är det inget fel på, står gärna och pratar med andra som jag känner samtidigt som jag fotar (vi tjejer har ju bredband mellan hjärnhalvorna och kan koncentrera oss på 2 saker samtidigt! ;P).
Jag tror att du kommer att glömma bort blygheten om du bara tar dig dit och får upp kameran, iaf om du har det allra minsta intresse för tävlingen och vill ha med dig bra bilder hem! ;)

Brukar åka själv, men känner många som tävlar eftersom jag är tävlingsryttare, tur är väl det så man inte blir helt ensam! ;)
Jag brukar försöka hooka upp med nån men att åka själv har jag inget emot, då bilr man ju själv med snygga bilder på fina hästar ^^
Ser det inget konstig eller läskigt, i värsta fall är det ju bara att åka hem igen.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Jag fotar oftast på hemmatävlingar, när jag själv tävlar eller så brukar jag åka med någon kompis som ska på den tävlingen. Annars har jag en del fotointresserade kompisar som gärna hänger på om jag ska iväg :)