minneskort?
Undrar bara hur stort minneskort ni skulle köpa att börja med för en kamera med 10.1 mp? Väljer mellan 1gb och 2 gb..
2gb.
Min D200 har 10,1mp och med mitt 2gb (med största format och bästa kvalitet) kan jag ta ca 650 bilder.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Ju större desto bättre, ta 2 gb absolut! Se till att skaffa ett någorlunda snabbt minneskort med!
Jag har 12.2 mp och jag har 4gb, jag har då plats för ca 700 bilder på högsta kvaliten i JPEG (vet ej vad det blir i RAW). Har än så länge inte lyckats ta slut på de under en omgång men i Japan kommer den nog bli full ><

Det beror ju på hur mycket och vad du fotar. På en tävlingsdag gör jag av med 12-16 GB (fast i lördags 22GB…). Fotar i RAW och tar runt 900 bilder/dag.

Tack för hjälpen :) Då blir det ett 2gb, vill inte börja med för stort, köper hellre flera någorlunda små :) Kommer nog fota i jpeg till att börja med, vet knappt var RAW-format är..
Jag har 10.9 mpx och har 2gb minneskort
med högsta kvalité på mina bilder kan jag ta 260 bilder
men eftersom jag inte använder högsta kvalité på bilderna kan jag ta 480 bilder med ett 2 gb minneskort, använder jag lägsta kvalité kan jag ta 830 bilder, rätt stor skillnad! :P
i RAW-format kan jag ta runt 120 bilder

Jag har köpt min systemare nu, började fota med den idag :) 2gb verkar räcka, tar ca 500 bilder i stort format..
#6 kul! :)
Sen tycker jag personligen bättre om många små minneskort än ett stort
Går ett av de sönder helt plötsligt har man alltid ett reserv
Eller skulle man fylla ett med bilder kan man byta till ett tomt, om man t.ex är iväg länge och inte har någonstans att tömma dem

Ja, jag har verkligen längtat efter en system :) Men har inte haft tid at fota någon natur som jag helst vill göra, för jag är i stockholm just nu ^^
Det var också så jag tänkte, behöver jag mer minne köper jag ett till litet minneskort..