Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 345 ggr
FeliciaS
0

Hjälp med val av objektiv önskas!

Hejsan!
Jag behöver verkligen ett telezoom som är hyffsat ljusstarkt och har bildstabilisering. Jag har två alternativ, men kan inte bestämma mig för vilket, så skulle gärna vilja ha era tankar och råd :)

• Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Di VC - Kostar nästan precis 5000 kr helt nytt. Brännvidden går ända upp till 300 men då släpps inte alls lika mycket ljus in, vilket är en nackdel.

• Canon EF 70-200/4,0 L IS USM - Jag kan få köpa ett begagnat för 5500 kr exkl. frakt (140 kr). Köptes i januari och är använt till ca 30 bilder. UV-filter och motljusskydd medföljer.

Vilket ska jag köpa, vad tycker ni?
/Felicia :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Isak
0

Jag skulle defenitivt köra på Canon-gluggen. Det begagnade Canon:et är väl värt pengarna eftersom ett nytt kostar ~12 000:- ?

Dessutom tycker jag Canons USM fokuserar enormt snabbt och pricksäkert och skärpan går knappast klaga på. Sen att det är L är ju bara helt underbart. :)

Jag tycker helt och hållet att du ska satsa på Canon. :) Jag lovar att du inte kommer att ångra dig.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Majsbecka
0

Canon objektibet. Då får du med mer och det är ändå inget att hurra över bländaren på andra objektivet tycker jag :) Visst, du kan zooma 28 mm (?) och få bländare 3 men om du zoomar in till 300 så kan du som bäst få blänmdare 6,3 om jag tänker rätt nu? rätta mig om jag har fel ;)

FeliciaS
0

Jag hade nästan övervägt att köpa Canonobjektivet och ni verkar tycka detsamma så det får väl bli så…, några 100-lappar extra ska jag nog kunna hosta upp ^^,
Hade jag köpt Tamron hade väl UV-filter gått på lite också ;)

#2 Jo, precis :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Marija
0

Har hört mycket gott om Canonoptiken, så absolut den =)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Isak
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det sägs att skärpan nästan är bättre än 70-200/2.8 L IS USM så du väljer rätt.

Bifogar ett kort taget med samma optik fast utan IS.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Isak
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och ett till. Har ett till bra på en blomma, men det ligger i min blogg på nya iFokus tyvärr. Majoriteten av mina bilder före sommaren 2007 är tagna med 70-200/4L.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

ElinSvensson
0

deffenetivt canon, mkt bättre, L objektiven ska tydligen vara himlen ;) Haha. sparar själv till ett.
och med tanke på bländaren, så är ju canon bättre.