Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 352 ggr
[AlphLauren]
0

Fel på mitt nya objektiv?

Jag undrar om det är fel på mitt nya objektiv…

Ett 70-300mm… Men när jag vrider på det och zoomar så åker det bara ut till 150 mm, sedan tar det stopp.

Det går att vrida ut det ännu mer upp till 300 men inte på vridringen liksom utan i så fall får man ta tag i det själv och vrida.

Ska det vara så eller är det fel på objektivet??? Det känns fel att ta tag i det och vrida/dra ut det själv + att det låter lite om det när man gör så…..

[AlphLauren]
0

Eller är det någon inställning jag missat kanske?

Majsbecka
0

Har du ett tamron? Förstod inte riktigt va du menade med det andra. Men jag har ett tamron 70-300 till min D40 och i så fall kan det vara så att du har tryckt in en knapp på objektivet där det står "macro" och "narmal" tror jag. Men vilket närke är det på objektivet?

[AlphLauren]
0

Olympus Zuiko Digital 70-300mm 1:4 - 5,6

Finns en knapp på det man kan välja AF eller MF

Det står väl för autofocus eller manuell focus eller har jag fel då?

FeliciaS
0

#3 AF = Autofokus, MF = Manuell fokus… ;) Tror inte det har med problemet att göra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Anna
0

Det har ingen makrofunktion, dvs en knapp man kan trycka in för att få makro? Isåfall är den nog intryckt, tryck bort den igen så ska det fungera.

Annars vet jag tyvärr inte.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[AlphLauren]
0

nej ingen sådan knapp. bara valet mellan AF och MF

Men jag provade lite igår och det visar sig att om jag ställer den på MF så kan jag vrida en ring runt objektivet så den focuserar på något längre bort och sådär…

Men betyder det att jag inte kan använda mig av AF om jag ställer objektivet "längst ut" (300mm).

För AF funkar bara upp till 150mm

Blir ju lite svårt om man ska fota sport, typ windsurfing som blir på långt håll och man ska hinna focusera manuellt för när man är klar så har ju föremålet flyttat sig till en annan punkt. Dessutom svårt att focusera manuellt tycker jag, ser bra ut i kameran men suddigt i datorn sedan…

[AlphLauren]
0

nu har jag löst det här, hittade lite info på internet ;)

Allt är som det ska :)

Isak
0

Då låser jag tråden.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Inlägget är låst för nya kommentarer