Fotograf som arbete?
Jo, det är så här att jag har börjat fundera på det här med gymnasie val redan nu. Jag hade tänkt ta media och kanske bli fotograf för att jag tycker det är grymt kul. Även fast jag inte är så bra så vill jag det för jag tycker det är kul. Men de flesta säger att det är svårt att få jobb?
Är det det?
Ja det är rätt svårt, du måste iallafall vidarutbilda dig till fotograf efter gymnasiet, det var vad jag fick som alternativ efter jag gick media :)
För de flesta vill ha en utbildad fotograf om man vill jobba på tex. tidningar.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 hmm aha okej :D tack xD
#1 Fast jag tog ju studenten för 2 år sedan så det kanske hinner ändra sig innan du tar studenten ;)
Sen är ju media en skitkul linje! Iallafall om man har foto som inriktning ;) Så jag tycker inte det ska hindra dig att du kanske inte får jobb direkt efter studenten men chansen finns ju! Vissa tar ju in fotografer utan utbildning, bara de är duktiga på att fotografera :) Speciellt dagstidningar gör det.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Svårt eller inte det är frågan, jag frilansar redan nu som fotograf och kommer väl fortsätta med det även resten av livet.
Valde Media mest för att det verkade vara ett kul program. Sen behöver man inte alltid vidareutbilda sig, själv kan jag bara säga vad jag vet och det är att de flesta tidningar anställer efter erfarenhet när det gäller fotografer. Kan dom välja mellan en ny utexaminerad fotograf eller en som jobbat med det i 5 år fast inte har någon utbildning väljer dom i 9 fall av 10 fotografen som jobbat i 5 år just för att han har erfarenhet.
Det är alltid svårt att få det första jobbet men sen rullar det bara på. Nu har jag ingen problem med att få jobb men för 1,5 år sen när jag skulle börja göra jobb så hade jag problem. Jag hade ju ingen erfarenhet av tidigare jobb!
Lycka till med vad du än väljer (: /B.
Naturvetare och två års brandmannautbildning. Driver en studio vid sidan om mitt vanliga jobb, och i fredags blev jag antagen som fotograf för en bildbyrå två mil bort.
Det är alltså inget måste att ha någon utbildning inom området, så som Andreasson även sade. Det gäller att synas.
Ska poängteras att jag köpte min första systemkamera för 10 månader sedan.

#5 Vilken bildbyrå?
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Sesamphoto.nu
#4 Låter intressant ;)
Tack :D