Fått bilder stulna
Jag var på Tjörnhoppet och fotade i helgen. Då kom en pappa fram till mig och frågade om han kunde köpa några bilder på dottern som hade tävlat, jag sa att jag skulle mejla bilderna så kunde han kika på om det var något han ville ha.
Jag mejlade en 6-7 bilder till pappans mejladress.
Och vad ser jag att hon håller på med, just nu på bilddagboken? :S Självklart laddar hon upp alla bilderna där. Utan ett ord om att det är jag som fotat.
Alltså… Vad ska jag göra :S
Kontakta henne privat där du säger VAD hon gjort för fel, vad åtgärderna för detta lagbrott är samt att hon bör ta bort de snarast.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Säger som Attlid, det är ett brott hon har gjort…
Samtiditg tycker jag att du kanske skulle kunna göra bilden mer oanvändbar? Typ ett MEGA stort Copyright märke genom hela bilden, så kanske det inte skulle vara så lockande ;)
Fräckt, mejla henne genast! Vissa människor har då inget att tänka med.
SKrev du i mejlet, där du skcika bidlerna, att om de ville ha bilder skulle de behöva betala?
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
när jag skickar ut provbilder så förminskar jag dom samt sätter copyright märke på dom. och skriver tydligt i mailet att provbilder inte från användas.
Du borde ta kontakt med pappan (eftersom det va han du hade kontakt med från början) samt maila tjejen hur det ligger till och ber att tabort den. Hon kanske inte visste att hennes pappa inte köpt bilderna så jag tycker nog att det är pappan du ska kontakta.
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus
Kontakta pappan i första hand. Dottern kanske bara råkade se bilderna på datorn och tänkte "Oj, vad skoj nu har jag några fina bilder att ladda upp på bilddagboken".
Jag har sagt till henne på bilddagboken. Men hon svarar inte :S Jag ska mejla pappan.
#3 Yes, det stod klart och tydligt att jag bara skickade provbilder och vad bilderna kostade om dom ville köpa. Blir så trött :( Och ledsen.
#6 Det där var jag med om också, fast det var en mompis till min syrra som gick in på min hemsida och snodde bilderna på sig själv och sin ponny när de hoppade..
Jag sa åt henne genom bdb att antingen ta bort bilden eller åtminstånde skriva dit mitt namn, att jag var fotograf och min hemsideadress. Efter ca 1 veckas tjat från både min och syrrans sida så gav hon med sig och satte upp uppgifterna under bilden.
Jag har förklarat dör henne att man inte får ta bilder utan lov fast det är en själv som är med på bild, erbjöd henne också att köpa ett exemplar men det har jag ej fått svar på..
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ush, det är tråkigt när sånt händer men det är bara att göra somovanstående säger ;/
Nu börjar du bli för mycket. Du har inget företag, dina bilder är som vilka andra. Det är som att jag "tar" bilder från google. Skickar du till min pappa får jag dem oxå. Men DU tattar ju faktiskt bilder från pixelstore?! Hohoo. Nej vi vill köpa några bilder.
Alltså :S Vad ska jag svara? Det är ju helt sjukt.
Det spelar ju ingen roll om du har ett företag eller inte.
Har dom inget tillstånd till att publicera bilden/bilderna, så har dom inte. Och då är det ett lagbrott att publicera dessa.
Vänd dig till pappan i fråga istället för till dottern. För känslan jag fick av svaret, var bara från en bortskämd unge.
/Michaela

Men herregud, stackars dig. Det låter som att den här tjejen inte är så gammal? Prata med hennes pappa och tala om för honom hur det ligger till. Du skulle kunna skriva ett mejl där du länkar till regler om bilder på internet (kommer inte ihåg vad den heter).

Jag tycker som Anna att du ska kontakta dottern, och sedan mejla pappan. Det är viktigt att du börjar lugnt och sansat och berättar VAD som är felet. Dessutom kan det kanske vara så att ni missuppfattat varandra, du och pappan? Han kanske trodde att när du skickade bilderna, var de plötsligt hans..? Bara en tanke :P
Men jag önskar dej lycka till!

Jag tar tillbaka det där om missuppfattning, såg att någon redan frågat om det (;
Google är ingen bildbank som man får ta från de är en sökmotor! Kontakta pappan som jag sa tidigare. skriv att det är straffbart att "sno" bilder och om hon inte tar bort dom så kommer det ske en polisanmälan.
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus

Kontakta pappan och skicka med utdrag ur upphovsrättslagen samt faktura. De vill ju uppenbarligen ha bilderna eftersom de använder dem. Det spelar ingen roll om man har firma, du har fortfarande rätten till dina bilder.
Tack för hjälpen allihopa! Hon har tagit bort dem. Men hon är ju redigt sur på mig. :S
_Du får som du vill. Jag tar bort dom jävla bilderna men jag tänker då fan inte köpa några bilder av dig. haha att ha den attityden vinner du inte på.
_
Helt otroligt. Tur att hon tog bort dem i alla fall, till slut.

#16 Skönt att hon tog bort dom. Hon får vara precis hur sur hon vill för det är dina bilder och inte hennes.. :]