Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 843 ggr
Luuva
0

Kan jag ta betalt ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej !
I söndags var jag och fotade en lokal hästdressyr. Jag fotade mest för min egen skull. Men nu är det så att en ryttare hade sett mig fota henne och mailat mig för att frågat om jag lyckats fånga hon och hennes häst på bild, och skulle i sådana fall vilja se dem. Jag hade det ekipaget på bild och nu är frågan : Kan jag ta betalt och i sådana fall hur mycket ? Jag har aldrig sålt mina hästbilder förut, utan bara gett dem till vissa som frågat. Och om jag ska betalt, kan man bara skicka bilderna via mail? Och hur mycket kan man redigera osv? Vad kan vara bra att tänka på och veta ? Bifogar en bild på ekipaget. Väldigt tacksam för svar !

Mvh Lova

Malin-Trotsig
0

Självklart kan du ta betalt. Det gjorde jag inte i början när jag fotograferade utan gav mest bort bilderna men nu har jag börjat sälja dem och säljer digitala bilder på cd för 49 kr/bild. Vid köp över 10 st blir det 39 kr/bild. Vad du vill ta betalt bestämmer du själv men det finns tydligen ngn prislista man kan gå efter :)

Luuva
0

#1 Okej tack för svaret, men tycker du det är okej att skicka dem via mail ? Och ska ryttaren själv få kolla på alla bilderna först och välja själv ? Och gäller någon speciell lag att man förlorar rätten att andvända bilderna när man sålt dem eller liknande ?

Marija
0

#2 Till de som kontaktat mej och velat köpa bilder har jag alltid frågat om dom vill ha digitala bilder eller utskrifter. Sedan har jag skickat små bilder över mejl för att dom sedan ska kunna välja vilka dom vill ha.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Luuva
0

#3 Okej, använder ni logga på bilderna och skickar du dem digitala på skiva ?

Marija
0

#4 Nej, jag förminskade dom endast väldigt små. Genomförde senare inget köp.

Luuva
0

#5 Skickade du ALLA bilder du tagit eller endast de som du valt ut själv ? Förlåt om jag bombarderar med frågor men känns som jag inte vet nånting.

Anoziz
0

#6 Kag brukar oftast skicka de som blev bra!

Luuva
0

Okej, tack så jättemycket för alla svar, är det någon mer som har några tips och idéer så får ni mer än gärna komma med dom. :)

Marija
0

#6 Skickade alla jag hade på den häst dom sökte (vilket inte var allt för många).

Luuva
0

En sista fråga på den här tråden nu : Hur stora ska bilderna vara när man skickar dem via mail, när bara köparen ska välja vilka bilder dem vill köpa ?

Hakimi
0

Självklart ska du ha betalt!
Det jag brukar göra är att jag tar dem bästa bilderna (skriver tydligt i mejlet att jag ha många fler om hon är intresserad utav det) och förminskar dem i en ganska liten storlek, samt skriver dit ett stort "©" med följande text - by Aida Hakimi, endast provbilder som inte får publicerad, över halva bilden (ganska genomskinligt, så att man ser lite av bilden). Kanske lite försämrad kvalité. Sedan föklarar jag att jag tar bort © märkningen, samt förstörar den och har bättre kvalité om hon köper.

Luuva
0

Tack så jättemycket alla !!

Cavello
0

Klart du kan ta betalt men ta inte för mycket betalt ibörjan, kvaliteten och priset ska hänga ihop.

CamillaS
0

Luuva, tycker dina frågor är jättebra, dom lär säkert hjälpa andra som undrar samma som dig. T.ex jag. ;)

Sätter ni logga på bilderna som ni säljer?

Luuva
0

#13 Okej, vad tycker du är rimligt pris i början ? 39 kr per bild ?

#14 Vad kul att höra ! Jag kommer sätta en liten diskret logga i hörnet.

Elden
0

Jag har några "Provbilder" uppe nu för åskådning http://www.riddare.nu/sm08 - går inte att missa att det är provbilder ;) Nu är det bekanta till mig hela högen så priset är på tok för lågt för bilderna men men.

Har liksom du svårt med att veta vad som är skäligt att ta betalt.

En fråga till er alla: Jag är ev aktuell som fotograf under en hel helg av tävlingar. Deltagarna kommer som jag förstod det infomeras om att jag kommer vara där och jag kommer få ersättning för jobbet. Vad tycker ni är ett skäligt pris per dag? Hade utöver de pengarna tänkt begära resa och mat. Uppehälle löser sig ändå.

Ni som säljer bilder för 49:- och liknande i vilken upplösning/storlek/redigerad form är dom då? 

Sen en sista fråga från mig - har ni sålt bildrättigheterna någon gång? Det finns en möjlighet att det kan bli aktuellt för vissa av bilderna som jag tagit. Att sälja bildrättigheterna innebär för mig att dom får använda bilderna fritt och inte behöver ange fotograf (även fast det givetvis är trevligt opm dom gör det ändå). Men vad kan en sån "uppoffring" kosta per bild?

Ledsen för trådkapningen men jag tänkte att det hörde liksom ihop lite!

Qeso
0

Nu har jag en liten fråga… Varför vill ni vill ha betalt?

Elden
0

Av samma anledning som rörmokaren? Eller konstnären som många gånger målar för sig själv och sen ändå säljer sina alster rätt dyrt till någon som uppskattar dennes konst.

Min motfråga till dig blir - varför ska man inte ta betalt?

Cavello
0

#15 Jag började med 29kr per bild så tycker att 39kr är ganska dyrt när man ska börja sälja bilder.

Qeso
0

#17  Jag tänker så här. Rörmokaren har ett jobb som denne tar betalt för att utföra. Denne gör det inte för sitt nöjes skull, utan för att klara sitt uppehälle. Det jag undrar är varför nöjesfotografer vill ha betalt, kvalitet på deras alster är ofta inget vidare (nu talar jag inte om trådskaparen bara för att klargöra).

neonrosa
0

#20 Jag förstår inte alls ditt resonemang, tyvärr. Vad menar du med "kvalitet på deras alster är ofta inget vidare"?

Hakimi
0

#20  Nöjesfotograf eller inte, vi har gjort vårat jobb, och vi vill ha betalt för det. Så enkelt är det? Ingen tvingar dem att köpa våra bilder, men om dem vill använda dem så får dem betala. Om dom köper bildena är det väll ett tecken på kvalité?
Betala = Få bilderna, Betala inte = Få inga bilder. Its that simple…

Qeso
0

Köpa en bild kan man göra för att man gillar motivet, hästen i detta fall. Med ingen vidare kvalitet menar jag exempelvis brist på skärpa, utfätta högdagrar, tråkig bildkomposition, m.m.
Jag är inte emot betalning, jag undrar bara varför man absolut vill ha betalt. (Dum fråga kanske, alla gör ju vad det kan för att dryga ut kassan?)

Luuva
0

#16 Jättefina bilder !

LindaKarlstrom
0

#16. Jag har sålt bildrättigheten för ett foto till ett företag, och för det fick jag 5000:-

Elden
0

#24 tack så mycket! :)

#25 Tack för den informationen. Det är sånt som är bra att veta!

Anken
0

#25 Oj vad mycket! Får man fråga vilket företag?

Anna
0

Det är ju jättemycket pengar, och galet roligt för dig! Däremot tycker jag du kunde begärt mer än bara 5000:- för rättigheterna till ett foto… Minst 20.000 kanske ;) Vet att jag läste om detta på foto.ifokus när det var aktuellt och jag hade nog faktiskt gjort som du och sålt för 5000:- jag också, även om man kan få mycket mer :p

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Vemsan
0

Lova i sommar måste vi åka på massa tävlingar och fota och tömma folk på pengar ;D

Hälsningar Vemsan

Cavello
0

#29 Tycker inte det riktigt är rätt inställning. Låter som ni bara är ute för att tjäna pengar. Fotandet ska vara kul också ;)

Malin-Trotsig
0

#28 - Även om Linda tillhör bland de bästa fotograferna här, skulle hon knappast fått bilden såld för 20.000 kr eftersom hon inte har "status-värde" såsom Mathias Klum tex. 5.000 låter helt i en lagom prisklass även om man gärna önskar att man kunde sälja för mer.

#30 - Håller med. Jag fotar för att det är roligt, inte för att det är ngt jag vill tjäna pengar på. När jag är ute på tävlingar sätter jag aldrig upp lappar mm för att sälja bilder utan folk kommer fram och är intresserade.

Anna
0

#31 Nej, mycket möjligt att hon inte skulle fått det. Men de flesta skulle begärt mer än 5.000 (jag tillhör INTE dem, jag skulle blivit överlycklig för bara några tusenlappar) ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Vemsan
0

30 & 31: men ja skämtade ju ! Klart jag fotar för att jag tkr det är kul ! annars skulle jag ju inte fota över huvudtaget , men jag förstår om ni tkr det lät som fel inställning .

Hälsningar Vemsan

Hakimi
0

#30 & #31 Måste bara påpeka att jag t.e.x fotar kanske 80% för att det är kul, och den andra 20% är lite för pengarna. Sen ser jag inte det fela i det hela? Skulle du t.e.x jobba ett hårt arbetande jobb, utan få ett öre betalt, "bara för att det är kul". Jag trivs med att ta betalt för det jag gör ;) Dessutom, varenda öre går direkt till fotokassan för att kunna köpa fler objektiv m.m :)

Cavello
0

#34 Jag har inte heller något emot att tjäna pengar på mitt intresse för jag lägger ner mycket jobb och tid men jag misstolkade Vemsans inlägg så du kan vara lugn :)