Hur mycket redigerar ni?
Hur mycket brukar ni redigera en bild innan den är "klar"? Ljus, störande objekt, osv?
-Jenny
Vanligtvis korrigerar jag och förbättrar:
- Ljus
- Kontrast
- Färgbalans
Jag beskär alltid (när det behövs alltså).
Har bilden en rörig bakgrund ger jag mig gärna på att försöka klona så mycket det går.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Gör ungefär som #1. :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jag redigerar i Camera RAW, och det brukar bli ungefär samma som #1.
Ung samma som #1, skärper upp ibland om det behövs.
typ samma som #1 här med, vrukar också ta bort bruset om det är en brusig bild. Men jag över redigerar gärna bilder när jag inte har något att göra :P

Jag redigerar nästan aldrig bilder, förutom om dom är jättemörka, men det händer nästan inte alls. En riktig fotograf ska inte behöva redigera sina bilder, det är mitt mål. ;)
Samma som 1# här också. ;)
Brukar justera nivåerna och beskära lite, och skärpa upp ibland så gör inte så mycket :)
Jag beskär bara.. en del blom-bilder skärpar jag upp om det behövs (: jag gör de flesta inställningarna i kameran istället
Ljus och färgbalans, samt beskärning.
Kloning kan jag ge mig på för utmaningens skull, men använder så gott som aldrig de bilderna där jag klonat. Man ändrar ju så mkt med bilden man fångat…
Håller för övrigt med #6, det är det slutgiltiga målet!

Ibland kontrast och färger. Händer att jag skärper upp lite också.

Jag brukar beskära och fixa ljuset och färgerna, aldrig klona för jag vet inte hur man gör och tycker att det är lite fusk xD
Färger, kontrast och lite skärpa om det behövs.
Vanligtvis beskär jag och använder autolevels, ibland redigerar jag inte alls, och ibland redigerar jag lite mer för att få fram en viss känsla.

Så lite som möjligt. Fotar i raw så är tvungen att konvertera över den till jpeg/tiff. Men försöker att redigera så lite som möjligt.
Kloning anser jag är fusk då man tar bort saker. Då är det inte längre redigering utan manipulering.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#16 Skönt att se att det inte bara är jag som tycker sa!
jag brukar korrigera färgbalans, ljus, kontraster, beskära, och klona bort något om jag får önskemål från kunden. :)

Som de flesta andra så redigerar jag ljus, kontraster och färger. Och så beskär jag nästan alltid, och klonar bort något litet om det behövs.

Jag gör inte så mycket med mina bilder. Ljuset blir ofta bra när jag fotar, beskär endast då jag ofta glömmer bort vart jag har motivet :P

Jag ändrar kontrast ( ibland leker jag lite med S/V. SEn så beskär jag men inget mer :)

olika beroende på bild men
-beskärning
-ljus
-kontrast
-kurvor
-kloning
När det gäller hästbilder brukar jag:
- Beskära
- Räta upp
- Fixa vitbalandes
- Fixa skärpa och konstreaster - om det behövs
Försöker allt redigera så lite som möjligt för att få ett så naturligt resultat som möjligt men om det skulle behövas kan jag ta mig tid att klona och fixa med mycket detaljer.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Det som behövs, när det behövs. Men även jag samma som #1.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Det som behövs, men oftast samma som #1.

Jag orkar typ aldrig redigera mina bilder, det enda jag brukar göra är att räta upp dem om de är väldigt snea.
Jag redigerar nästan aldrig, det beror väl mest på att jag inte orkar. Men är bilderna väldigt sneda rukar jag precis som #26 räta upp dem.
Behövs det så beskär jag dem och ibland lägger jag till lite kontraster.
Väldigt sällan klonar jag också.
Jag försöker att redigera så lite som möjligt, jag vill vara en skicklig fotograf inte en skicklig redigerare/retucherare.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Inte så mkt. Beskär och ändrar färgerna lite ^^

beskär och rätar upp. på vissa blir det även ljus och kontrast.
Jag redigerar nästan aldrig bilderna eftersom jag inte har ngt bra program, kan bara göra bilden ljusare/mörkare. Oftast duger det hyffsat iaf :D

- Kontraster
- Ljuset
- Färgbalansen
- Tar ner bruset om det behövs
- Rättar till horisonten
- Lägger till vinjetter om det skulle göra bilden snyggare
- Beskär

Justja! Skärpar upp och gör något objekt oskarpt kanske?

#31 Hur tar du bort brus? =)

#33 I mitt photoshop finns det brus-borttagning
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se
inte så mkt, beskär oftast bara lite. ochkanske ändrar ljuert
som #15 ungefär
redigerar typ inte alls, är det jag som tagiot den så är det. Då ska jag inte hålla på i Gimp, brukar dock bara beskära, kolla vitbalansen, men inte mer.. Vill att bilden ska behålla sitt naturliga jag. Men om jag leker med bilderna så göra jag allt möjligt, dock inget jag lägger ut på hemsodor eller så..
Beskär, fixar kontrast, ljus, färger och ev. brus..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Beror på bilden. Men vanligt vis brukar jag beskära och
förbättra Kontrasten ljuset och färgbalansen.