Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 1484 ggr
ElinH
0

Tamron eller Sigma?

Vilket av dessa två objektiv tror ni är bäst?
Jag ska köpa ett teleobjektiv men har väldigt tunn plånbok därför måste jag köpa ett billigt..

Sigma 55-200/4-5,6 DC HSM
Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II macro

Jag bryr mig inte om det är macro i eller inte utan vill ha ett skapligt bra objektiv (kan ju inte direkt få det bästa för det priset…) som fungerar bra till hästfoto, både porträtt och andra bilder som t.ex. ridbilder.
Autofokusen ska vara snabb och jag vill ha klara, skarpa bilder.

Vad tror ni? :)

(OBS, jag har en Nikon D50 ;))

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

sophiia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det finns ju ett tamron af 70-300 om du ska ha till hästsport, jag har det objektivet. skickar med en bild så får du se hur de e.

ElinH
0

#1 Men jag har hört så mycket illa om det :S Att det ska vara segt osv :S

/ ElinH

Anna
0

#2 Är ingen skillnad kvalitetsmässigt på Tamron 55-200 och Tamron 70-300.

Enligt mina erfarenheter är Tamrons billiga objektiv skarpare än Sigmas. Har själv Tamron 70-300, och kvaliteten är inget att hänga i granen jämfört men exempelvis mitt Nikon 80-200/2.8, men för en tusenlapp är det ett helt okej objektiv. Tamron 55-200 ger samma bildkvalitet, det som skiljer är zoomomfånget.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

ElinH
0

#3 Okej, men har hört mycket om att Tamrons 70-300 ska ge mycket kromatisk abberation.. Det vill man ju inte direkt ha på sina bilder..

Sigmas tycker jag ser ut att ha mycket bättre kvalitét, de ser inte likna plastiga ut eller vad man ska säga.. Någon som har ett billigt sigma som kan bertätta?

/ ElinH

neonrosa
0

Jag har Tamrons 55-200, superbra objektiv för den pengen.

Cavello
0

Jag har ett Tamron 70-300 och har använt det aktivit under drygt 1,5 år. Tycker det funkar strålande och den kromatiska abberationen märks inte av på bilderna om man inte zoomar in på motljusbilder.

Visst är mitt Sigma 50-150mm mycket bättre men då kostar det ca 4000kr mer med :)

Canonball
0

Gillar inte Tamron. Har ett 70-300 mm och gillar det inte alls. Det är ibland segt med skärpan och stelnar till ibland så det inte går att fota i rätt tillfälle. Jag märker inget av detta med det andra objektivet jag har, ett Nikorr. Det blir dessutom blåa sträck vid skarpa kontraster som möter varnadra. Men den har bra zom! Hade nog valt Sigma!

Bifogar en oredigerad bild.

ElinH
0

#7 Jag är nog ute efter ett 55-200 eftersom jag tycker att 70 är jobbigt, man får ju backa flera kilometer för att få med ett helt ekipage x)

Vet du någon som har ett sigma? =) Vill gärna höra om hur det är.. :P

/ ElinH

Canonball
0

#7 Det spelar inger vad zomen ligger på, utan nu menar jag själva objektivet!

Pedro
0

Jag har Tamrons 55-200mm och det är jättebra. Autofokusen kan snurra lite ibland, men annars är den ganska snabb.

Bifogar bild

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

MLAfoto
0

Mitt Tamron är hyfsat bra, lite väl mycket kromisk aberration dock och ibland lite svårt med skärpan som sagt, men annars funkar det fint.

Bifogar bild - ej uppskärpt, endast beskärd.

ThereseE
0

Jag har också en Nikon D50 och jag har även Sigmas 55-200mm. Under de år som jag haft det har det aldrig krånglat, autofokusen är snabb och det är helt okej kvalité. Som redan sagts flera gånger så finns det många bättre alternativ men jag var också tvungen att gå på en budgetvariant när jag köpte det och har absolut inte ångrat det!

Bifogad bild är taget med detta objektiv. Endast höjt kontrasten ngt, har ej pillrat med skärpan eller annat.