Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 443 ggr
Eifos
0

CF-kort (:

Jag hade tänkt köpa mig ett nytt minneskort nu till sommaren, eftersom det blir en hel del tävlingar, utställningar och annat. Jag funderar starkt på att köpa ett Cf-kort på 4GB, och jag gick in och kollade lite på nätet vad som fanns;
Sandisk CF 8GB Ultra II - 650kr (tyckte det var billigt med tanke på att det är dubbelt så stort som 4GB, och kostar långt ifrån dubbelt så mycket!)

Sandisk CF 4GB Extreme III - 569kr Sandisk CF 4GB Ultra II - 499kr Transcend CF 4GB 133X - 619kr (har inte hört talas om detta "märke" innan, och har ingen aning om kvaliten osv. Nån som vet? (: Berätta!)

Anna
0

Transcend är det inget fel på, har några gamla SD kort till D50'n från det märket.

Får man fråga varför du väljer att köpa ett så stort minneskort som 4gb/8gb? 

Om minneskortet går sönder tjänar du på att ha många mindre kort istället, exempelvis 2gb, och istället byta mellan korten - för då försvinner inte alla bilder om kortet skulle krascha. Jag har bara 2gb-kort till min Nikon D200 och bara 2gb till min D50 också.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

jojjehanna
0

Jag har 16Gb, 4Gb, 2Gb och en del mindre som jag inte använder. Tycker det är skönt med 16GB då jag fotar RAW, varje bild blir typ 12-13MB pch fyller små minneskort snabbt. Jag är modig och chansar på att de inte går sönder. Har hittills ALDRIG haft problem och har fotat digitalt sen -04.

Anna
0

#2 Fotar man i RAW är det nog smidigare med större minneskort, det har du rätt i!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

FeliciaS
0

Jag ska också köpa minneskort nu, ett SanDisk Extreme III 2GB och ett SanDisk Extreme IV 4GB… De ska ju vara bra så jag kör på dem ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Eifos
0

#1. Tack Anna för tipsen! (: Jag har faktiskt velat väldigt länge på om jag vill ha ett stort eller flera små minneskort. Jag har minneskort på 1 & 2GB redan, men känner ändå att de tar slut för fort, och naturligtvis måste man byta just när man verkligen skulle velat fota x) Jag har diskuterát detta i en tidigare tråd och fler än hälften tyckte att jag skulle testa ett stort minneskort. Jag fotar en del i RAW, och därmed går det ännu fortare att fylla ett minneskort.

#2. Ja, jag tänkte våga chansa nu, jag också (:
#4. Tycker jag du ska (: