Förslag på Nikon?
Jag har lite problem. Min systemkamera jag har nu är dels inte helt min och jag har haft den väldigt länge nu, ca 2 år tror jag och känner mig redo att uppgradera mig en aning. Det jag har är en Olympus e410 med dubbla objektiv, 10 megapixlar o.s.v. En bra nybörjar kamera, men skulle vilja byta till en Nikon. Har kollat på Nikon D40X och Nikon D80. Några tips om vilken som är bäst, eller om det finns någon annan ni rekomenderar? ^^,

Köp inte D40x utan D80 istället. den är såå mycket bättre.
Yes, du skulle nog bli nöjdare med en D80, till den finns det mer objektiv och allt, eller ja, med d40x, så skulle du ju behöva köpa specialgjorda objektiv för att få med autofokusen.
Alternativt att du köper en begagnad d50, som ändå inte är en så "stor" kamera att lära sej å så, som d80. Dom flesta som har d50 är väl grymt nöjda? Jag är iaf det, jag köpte begagnat, och det gick bra(y)

ah okej, tänkte inte på autofokusen! :) Men vilka objektiv är bäst att köpa till? har märkt att det är många som använder Tamron.

ok ska kolla om jag hittar något om D50 också :) De säljs inte längre i affär va?

Tamron har precis börjat tillverka objektiv med AF-S och HSM. Så man kkan använda dom till D40/x ;)
Detta kasnke inte tillhör tråden, men i alla fall.
Olympus E-410 har inte tillverkats i mer än drygt ett år. Du kan omöjligt ha haft den i över ett år, som du skrev i #0.

oj jag skrev visst 2 år.. jag menade 1 år!! sorry '^^
Vilka objektiv som är bäst att köpa till beror ju på lite vad du vill ha dom till^^ Men det jag tror nästan här har köpt, är ett 55-200 tamron/sigma/nikon, eller ett 70-300 av samma märke.
(Jag har ett Tamron 55-200, autofokusen snurrar gärna lite extra, och macrot bländaren är väl inget att skryta över, men i övrigt är jag nöjd med det.)
Och nej, D50 säljs inte nya längre. Men det brukar finnas begagnade(y)

okej men det låter bra :) tack för hjälpen allihop!
Jag skulle absolut köpa en Nikon D80. Tycker faktiskt inte att steget från D50 och D80 är så stort. Finns nog en hel del ägare av D80n här inne som kan uttala sej om den, jag har endast känt på den så mer än att den hade ett skönt grepp kan jag inte säga.
Jag skulle också råda dej att åka till en fotoaffär och känna på kamerorna du är intresserad av.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

ok! De flesta verkar rekomendera D80:n men ska nog göra som du säger och åka till en affär ^^,