Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 976 ggr
CamillaS
0

Glasögon och systemkamera

Ha ha detta kanske låter som en jätte knasig fråga, men måste fråga endå. ;)

Hur funkar det när man har glasögon och ska ta bilder med systemkameran, (tänker på sånna med bara sökaren som man måste titta igenom när man tar bilden) Måste man ta av sig glasögonen varje gång man ska ta en bild eller kan man ha dom på sig? Om man kan det, blir dom inte i vägen då?

Anna
0

Jag har själv inte glasögon men har sett många som har det och fotar genom sökaren. Tror inte det är något problem. Man ska ju inte trycka in hela ögat in i sökaren… ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Ellsa
0

Tänk om man repar displayen?

Anna
0

#2 Displayen sitter ju en bit under sökaren, tror inte det är någon risk :p

annaattlid.se

Ellsa
0

#3 Okej =)

Min morbror tar alltid av sig glasögonen när han fotar.

Anna
0

Man får väl helt enkelt testa sig fram till vad man tycker är bekvämast/passar bäst ;)

annaattlid.se

CamillaS
0

#5 Ja, det har du nog rätt i. :)

Men nån som har glasögon som kan berätta hur ni gör?

Carolalover
0

Jag växlar mellan glasögon och linser så jag har fotat ett antal gånger med glasögon… Detta är inga som helst problem… Jag har dock ingen systemkamera utan en kompaktkamera i systemkameraformat men det borde vara ungefär lika. det Kan vara lite irriterande ibland när man inte kommer så nära inpå sökaresom man vill men det funkar och bilderna ser likadana ut :P

Madick
0

Jag har solglasögon när jag fotar ofta, inga problem.

LindaKarlstrom
0

ibland när jag fotar jag har glasögon, och det är inga problem att fota med det! :)

MiniMorr
0

Jag fotar alltid med glasögon, annars skulle jag inte se ett smack. Det har inte varit nagra som helst problem, inget har blivit repat eller sa, allt har funkat perfekt.

Canonball
0

Det går finemang :)

Akerberg
0

Det är inga problem alls!

Saiop
0

Jag har glasögon och det funkar utan problem..

CamillaS
0

Vad skönt att det funkar, då behöver jag inte oroa mig. ;)

Thorsson
0

Funkar utmärkt, jag har det och inga proble alls!

Magster
0

Är det inte så att man kan ställa in styrkan på sökaren om man har synfel? Det kan man göra på min kamera (Canon EOS 350D) nämnligen.
Finns ett hjul man skruvar på, till höger om sökaren, så kan amn ändra styrkan på sökarbilden.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Anna
0

#16 Den ställer in skärpan i sökaren.

annaattlid.se

Jooline
0

Fotar alltid med glasögon, funkar bra för min del, finns annars att man kan ställa in synfelet litegrann på kameran ;) Funkar om man absolut inte vill ha de ;)

Cydonia
0

Man tänker knappt på det! Solglasögon är det heller inga problem med.

Jooline
0

#19 blir det inte jobbigt med inställningarna? Jag fotade innan med Solglasögon, men då ställde jag in helt fel eftersom jag trodde att det blev rätt när jag såg mörkare. om du förstår? ;)

Cydonia
0

#20 När jag fixar inställningarna och kollar så allt blir bra tar jag såklart av mig solglasögonen, sen när jag är uppe i fotandet behöver jag inte direkt ändra inställningar, så då kan jag ha dem på. :)

Akerberg
0

#17 Säker på det?  På min EOS 400D ställer man in skärpan på infon i sökaren med en liten ratt precis vid sökaren. Hade den jättesuddig förut (missat att man kunde ändra :P) och det var ingen skillnad på bilderna

Emelie-G
0

#16,17,22

Maggan du har rätt, dioptrijusering som det kallas är en funktion som innebär att sökaren justeras för att kompensera synfel. Det har alltså ingen påverkan på bilderna.

Anna
0

#22 Jag trodde hon menade den, haha :p

Menade inte heller att den ställer in skärpan på bilderna utan skärpan för vad man ser i sökaren ;)

annaattlid.se

Akerberg
0

#24 Oj, läser som en kratta!

ssofia
0

Mina linser kan vara opålitliga, snurrar och har sig vid dåliga tidpunkter. Fotograferar inte utan glasögon/linser då jag inte med säkerhet kan se var jag sätter skärpan och om skärpan är bra. Föredrar att fotografera med glasögonen även om de kan vara lite ivägen ibland, men det är inget jag stör mig på.

Tovig
0

Det enda jag har hört om glasögon är att man inte ser hela bilden i sökaren.

fridak
0

jag tycker det fungera bra att fota med glasögon. sen finns det en ratt som enligt min instruktionbok till eos 350d är till för mindre synfel, där man kan ändra till små plus eller minusstyrkor. men se upp för att ändra till för mycket minus, eller för lite plus för då lär du få huvudvärk.

Magster
0

#23 Jo, men visst är det så? Har för mig att det står så i manualen att folk med lättare synfel kan justera sökaren för att de ska se skarpt ändå.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

CamillaS
0

#29 det är ju jättebra isåfall. :D

fridak
0

men är man rättsynt eller rättkorrigerad och tar åt minushållet så kan man för ett tag tycka att det blir skarpare men då ackomoderar man, och har man det så länge kan man få huvudvärk.

Canonball
0

Det där med att ställa in skärpan i sökaren funkar inte om man ser väldigt dåligt, tro mig :)

noway
0

Jag har både linser och glasögon (inte samtidigt då) och jag fotar på samma sätt som när jag har linser och tycker det fungerar jättebra!