Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 03-kritik-porträtt
Läst 727 ggr
Ellsa
0

Kritik önskas

Igår var det tänkt att jag skulle fota vid ett betessläpp men det blev inget. Istället fotade jag på ridskolan där hästen kom ifrån. Vill gärna ha kritik på bilderna.

Nikon D50 och ett Tamron 70-300mm användes, första gången jag fotade hästar med objektivet!

MVH Elsa

Ellsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 1

Ellsa
0

Bild 2

Ellsa
0

Bild 3

Ellsa
0

Varsågoda att kommentera och kritisera!

Marija
0

#1 Faller mej tyvärr inte alls i smaken. Hästen är kapad lite här och var. Hade du zoomat ut/backat några meter hade du fått med hela hästen, och det hade gjort bilden bättre i mina ögon. Kanske blev det lite tajt med 70mm?

#2 Ett jättefint porträtt! Hade nog velat se lite mera hals, känns något avklippt nu. Annars bra bakgrund, färger och skärpa. Fin bokeh. Ljuset är något trist, nu blev halsen skuggad.

#3 Har lite olika tankar om denna bild. På ett sätt gillar jag den, mysigt ljus, hästen ser ut att titta efter något längre bort och man börjar undra vad. Och på ett sätt inte, en vinkel mer bakifrån kanske hade varit något, tycker också att grimskaftet har en lite för utstickande färg i förhållande till resten av bilden.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Ellsa
0

Tack Marija!

Granatapple
0

Jag tycker att alla bilder är jätte fina. Håller inte alls med förgående kritiker om första bilden, tycker själv att den är en väldigt spännande bild!

En tanke dock, är det bara jag som har jätte svårt att få bra skärpa med Tamron 70-300? Du har ju lyckats bra på alla tre bilder, men för mig blir det bara blää…

[MajaWrangstadh]
0

Håller med #7 om första bilden. Den är spännande, annonrlunda! På ett bra sätt.
Det jag stör mig mest på är väl det rosa grimskaftet. Men annars tycker jag överlag att alla bilder är väldigt fina!

CamillaS
0

Jag håller med #7-8. Föll direkt för första bilden. tycker den var väldigt häftig och spännande, bra färger, gillar den mest. ^^
Dom andra var också väldigt fina. :) Bra jobbat!

anzzen
0

#1 ; jag gillar bilden .. men den är kapad helt fel , jag tycker hela hästen skulle vart med, och spc båda bakbenen .

#2; skulle villja se mer av halsen , annars inga kommentarer , jättefin bild

#3; gilar inte denna bild alls , tycker den ser konstig ut "/

Ellsa
0

Tack för kritiken alla!

Ang. skärpan så tycker jag det var helt okej att få hyffsat skarpa bilder med. :)

Johannna
0

Enbart en bild jag tycker blev fin och det är bild 2. hade dock velat se mer hals och bort med grimskaftet.

[manzii]
0

#1 Jättemysig bild ;) men skulle också velat se hela hästen då det ser lite konstigt ut med 3 ben. Men annars mycket fint ;)

#2 Som de flesta har sagt liiiite mer hals men det stör mig inte så mycket. Men i detta fallet så stör jag mig lite på grimskaftet faktiskt!

#3 Gillar denna väldigt mycket på något sätt ;) det går inte förklara hur. Men som sagt som på den förra, grimskaftet :)

E-Lingman
0

Alla bilder är fina dock vanliga men ser egentligen inte så mycket fel i dem förutom att dem alla är väldigt vassa, med det menar jag att konturerna på motivet har så pass mycket skärpa i sig att dem nästan inte smälter in i bakgrunden på ett mjukt sätt. Troligtvis beror det på den starka solen.

Eifos
0

Jag gör en kort sammanfattning av alla bilderna. Första bilden var lite härlig, men hela hästen är inte med, varför?
Sen har vi de andra två porträttbilderna. Hade varit vackra om inte det rosa grimskaftet hade varit knäppt i tränset. Det förstorde särskilt på den sista bilden. Sen är de vääldigt skarpa, men det är kanske som #14 säger - solen. Som många andra redan sagt- mer hals på #2 (:
Annars, bra jobbat! :D

Ellsa
0

Bilderna är inte uppskärpta (varför säger alla att det objektivet är oskarpt?). Det blev helt enkelt för tight på den fösta bilden. Tack för kritiken alla! :D

MLAfoto
0

#16 Tänkte också fråga om bilderna var uppskärpta, ;) På mitt Tamron 70-300 är skärpan inte alls bra och det bildas mycket kromsik aberration. Dessutom är kvalitén ingenting att jubla för. :/ Kanske fler som lagt märke till det på sina objektiv och det var därför de reagerade?