Byte av objektiv ?
Jag har börjat fundera över att byta mitt Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro mot ett Canon EF 70-200/4,0 L USM då jag inte alls är nöjd med mitt sigma.
Skulle jag byta upp mig, eller ner mig?
hittade en anons där personen kunde tänka byta sitt canon mot ett sigma + pengar, betyder det att jag ska ge honom pengar i mellan ,lr tvärt om? nåja får fråga om det :)

Jag tycker du ska byta om du inte är nöjd!
Jag tror du byter upp dig. Det är ju ett L-optik :)
Hör med Alexander här, han använder sig av L-optiken..
#2 Tror det jag också..
Skulle också gärna vilja veta vad du är missnöjd med, funderar nämnligen på att köpa ett sådant fast med Nikonfattning till min D50.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
jag är riktigt sugen på att göra det!
#3. Jag är besviken på skärpan, går sällan under bländare 4.
Jag har ett 70-200/4 L USM och det är ett toppenobjektiv. Kan bara rekomendera och angående Sigmat så är det ett väldigt osäkert köp, då det finns väldigt många måndagsexemplar av det. Med andra ord: har läst way to many recensioner på det (angående soft skärpa, dålig AF mm) för att ens räkna det som ett alternativ. Skärpan på 70-200/4 L är superb!
Dock kommer jag köpa ett 70-200/2.8 L USM i nästa vecka, men det är för att jag saknar bländare 2.8 i vissa sammanhang. Lite onödigt kanske eftersom jag köpte 4/L i vintras, men vissa saker kan inte hjälpas ;P
L-optik är ju oslagbart i det mesta ;) En av Canons fördelar!
Är du missnöjd tycker jag absolut att du ska byta.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#5. Jag har redan sigmat :) har mailat han som har anonsen och sagt att jag är intresserad av den. :)
Säger dom de andra, är du missnöjd tycker jag absolut att du ska byta. Hur mycket pengar är det frågan om? Tråkigt att du verkar ha fått ett måndagsexemplar, mitt är skarpt hela vägen..
jag vet inte hur mycket pengar det är frågan om, har frågat det och väntat på svar. :)
http://i32.tinypic.com/2utrr07.jpg
där har jag klippt ur en bit ut ett foto.

Hu, det där såg inte så kul ut, tycker absolut du skulle byta objektiv. Inte heller hur nosgrimman satt, stackars häst.
Ajdå.. lika bra att du byter det i så fall! Det är inte kul att vara missnöjd med något man köpt, särskilt inte om det handlar om dyra grejer som objektiv..
/ ElinH
Skulle nog också bytt till L:et - det ser verkligen ut som ett måndagsexemplar. Mitt Sigma är helt OK, men det verkar vara ganska skiftande kvalitet från objektiv till objektiv.

#5 Jag förstår inte varför Sigmas skulle vara ett osäkert köp? För perfekt fokus måste du kalibrera hus och glugg mot varandra ändå. Har hört minst lika många som fått måndagsex. från Canon/Nikon som med Sigma.
Jag skulle nog inte säga att du bytte ner dig. Den Canon-optiken är nog den bästa jag ägt än så länge. Trevlig vikt, skärpan och USM:n.
Jag har hört om dålig skärpa vid full bländaröppning, men det är inte bara "pirat" objektiven som lider utav det. Ungefär vartannat år har jag för mig man ska justera sin optik.
Visst kommer du att förlora bländarsteg, men det du kommer vinna är fantastisk skärpa och extremt snabb och träffsäker AF.
Jag va så nöjd med mitt att jag nästan funderar på att köpa ett sådant igen.
Annars kollar de med Tura vad en justering av optiken kostar.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Jag har precis fått hem det Canonobjektivet, inte hunnit testa den så mycket men den är verkligen kanonbra! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Just det.Canon-gluggen är ju dessutom vit, och vi vet alla att vita objektiv tar bättre bilder, precis som svarta kameror tar bättre bilder än silvriga
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#16. Jag tror jag kan ana lite ironi i det dära ;)
#16 Haha xD
Men de som inte kan så mycket om kameror och ser en stå och fota med ett vitt objektiv anser nog att de är bättre eftersom de sett "proffsfotografer" med sådanna. Precis som de anser att ju större objektiv = ju bättre är det.
/ ElinH
#14 I början var jag lika öppen för ett Sigma 2.8, men i dagsläget känner jag att det är säkrare att köra på Canon. Klart att det finns måndagsexemplar av Canon och Nikon med och bra exemplar av Sigma. Men somsagt, av de recensioner jag tagit del av har både 2.8/L och Nikons 2.8 fått högre snittbetyg och bättre omdömen än vad Sigmat fått. De som vill köra på Sigma får givetvis göra det, men jag kommer inte gör det, i alla fall inte denna modellen.