Canon EOS 40D ?

Den heter 40D, det är Nikon som har en kamera som heter D40 ;)
Jag är ju nikonist egentligen, men prövade denna kamera lite snabbt idag ;) Greppet var väl helt okej, men lite för fyrkantigt för min smak, men det är ju väldigt individuellt. Gillar den stora LCDn. Testade inte precis så mycket, men hastigheten var det absolut inget fel på. Det var väl det som jag kom och tänka på rent spontant.

#2 Okeej :) Jag kollade på priset på objektiven också och jag fick en känsla av att canon objektiven var billigare och de skulle vara bättre för min del ;) Har inte hittat en Nikon kamera som jag riktigt gillar heller , men skulle inte nikon komma ut med nya modeller ?

Jag har testat den en kortis och den var väl okej. Fast skulle nog föredra den med ett vertikalgrepp, känns som jag bara kan använda hus med VG. Men du kommer nog inte bli besviken.
Jag tror de väntar med att släppa lite modeller fram tills Photokina i Aug.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

#4 Okeej , men tror jag ska vänta ett tag - jag måste ju hinna spara ihop pengar också. Sen vill jag se vilka nya modeller nikon kommer med , så får jag se vilken jag fastnar för.
Jag jämför med min 400D.
40D är bättre på:
brus
snabb som ett as, både i fokus och bildserier.
batteritid
Exponeringen är betydligt bättre
sökaren, nu kan jag använda manuell fokusering eftersom jag ser skärpan
egna förinställningar där jag ställt in max ljsinsläpp + högsta iso, rörelse med 800 i iso och slutligen en fininställning för vackert väder. Mycket användbar.
det finns spot-mätning
Rent bildmässigt ser jag inte större skillnader mellan 400D och 40D mer än att 40D behöver skärpas mer efteråt och att den klarar bruset bättre.
Nackdelar jämfört med 400D
40D:
är stor
On/Off-knappen sitter käpprätt…
upplösningen är samma på skärmen trots att 40D har större, skärpan syns inte riktigt i den.
Pris för 40D när jag köpte den låg på 7800 kr efter cachback.

Jag ska själv köpa en 40D senare om det inte blir någon lite högre upp, har ganska mycket annat att köpa först som hör till hästen, jag tar ju han i första hand.. Men jag har provat 40D och är ruskigt nöjd! :)
Jag sparar till 40D, ska vara en mycket bra kamera :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus