Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 691 ggr
denisesalomonsson
0

Nikon D50.

Hade tänkt mig att köpa en Nikon D50, men i sånnafall får detta bli begagnat då jag vill så gärna ha en sådan, men jag har lite frågor.

1. Är det en bra förstasystem?

2. Blir det bra skarpa bilder?

3. vilka/vilket objektiv skall jag köpa senare för att fortsätta med hästfotografering?

Ni kan också lägga in bilder som ni tagit med D50, säg gärna vilket objektiv också :D

Marija
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
  1. D50:n är min första systemkamera. Underbar att växa i.

2. Om det blir skarpa bilder eller inte beror nog på inställningen du använder och/eller objektivet, så det är svårt att säga.

3. Jag tror att en telezoom passar bäst. Kanske 55-200 eller 70-300mm.

Ett porträtt taget med Nikon D50 och telezoomen Nikkor 55-200/4-5,6. Vill du se ridbilder finns det några i en tråd här inne, sök på "Hästhoppning, Kramfors RK".

När du köper begagnat är det bra om du får mycket bilder för att se i vilket skick kameran är om du inte har möjligthet att åka och kolla på den. Fråga också hur många exponeringar den tagit (en viktig sak enligt mej).

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Magster
0

Är det inte så att Nikon D50 är borta från marknaden numera och BARA finns som begangnad?

Vet många här inne som har D50 och den leverar fina bilder med starka färger och är nog riktigt bra att växa i. Den är som Canon EOS 350Ds motsatts så samma nivå så att säga. :)

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

denisesalomonsson
0

Okej, tack för svaren :)

Joohannaa
0

Jag var också inne på att köpa D50:n, men sen så bestämde jag mig för D40:n istället, och det skiljer inte mkt på en D50 och en D40 (om inte priset). Men jag har alltid undrat hur många megapixlar D50:n?? Någon som vet? x]

ssofia
0

#4 om jag inte misstar mig så har D50n 6 mpx, likaså D40.

Skillnaden är rätt stor egentligen, D40 inte har någon inbyggd autofokus

Joohannaa
0

Jaha.xd Det visste jag inte. Hur mkt kostar en D50 ungefär?

ssofia
0

#6 D50 går bara att få tag på begagnat idag då den slutat att tillverkas, men kolla på t.ex blocket och se om du hittar priser

Joohannaa
0

#7 Jag visste nog att den slutat tillverkas i min jakt på en ny kamera, då jag ej hittade den i någon affär. Och när jag frågade så fick jag samma svar. x)

SofiaGenne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror den finns kvar i småaffärer på vissa ställen, om jag hört rätt.

Har själv en D50, och den är en riktig guldklimp!

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Joohannaa
0

#4 Okej. Skillnaden mellan en Nikon D50 och D40 är alltså autofokusen som inte D40:n har. Men om man nu ska köpa en ny kamera [fast köpte min i början av maj så..Om ett år eller två.] Är D50:n något att satsa på eller ska man sikta högre? Hur mkt kostade D50:n ungefär?

Cavello
0

Jag ska sälja min D50 imorgon till en kompis, annars hade du gärna fått köpa den x)

denisesalomonsson
0

sofia- vad menar du med småaffärer?? nu vart jag nyfiken x)

SofiaGenne
0

Asså jag har för mig att fortfarande mindre affärer mitt på stan ex. har några exemplar.. xd

MVH

denisesalomonsson
0

#13 åh :D då ska jag ner och kolla, (trodde du menade småaffärer på internet x') )

denisesalomonsson
0

Vilken är bäst då? D50/D80?

SofiaGenne
0

#14 Har du tuur så kanske någon affär har kvar!

Jag tror väl att D80 ska ha lite mer fördelar, läs!
Men själv skulle jag aldrig köpa en D80, så länge jag hade en D50, HELT underbar, går aldrig att tröttna!

MVH

denisesalomonsson
0

#16 okej, hade inte tänkt mig att köpa d80, undra bara ifall D80 skulle vara mycket bättre ^^

Men jag vill mycket hellre ha D50, längtar så jävla mycket tills jag har råd (a) :D (nån som har tips att tjäna pengar) ^^

[michaelalundgren]
0

D80n är ju en senare och vad jag förstått lite större modell än D50n. Jag äger en D80 och den är underbar :)

denisesalomonsson
0

#18 och dyrare x)