Rörelseoskärpa, hjälp?
Har funderat en del på det här med att fota motiv i rörelse - exempelvis en galopperande eller hoppande häst. Min fråga är vad som fungerar bäst, att panorera eller att hålla kameran still och invänta att objektet ska komma in i bild? Inväntar man objektet, t.ex. vid ett hinder, undrar jag hur man ska bära sig åt för att få skärpa på hästen som hoppar, och inte på hindret som (förhoppningsvis xD) fortfarande står kvar och som kameran därmed gärna fokuserar på.
Hur brukar du göra?
Det beror ju på vilken effekt jag vill ha i bilderna - panorering och stilla kamera ger ju två helt olika bilder.
Jag panorerar när jag vill ha fart i bilden, och håller still när jag vill få skarpare bilder.
Om du har problem att få fokus på hästen - lås fokuspunkten när den har hittat en fokuseringspunkt på hästen, då kan den inte byta fokus genom att hoppa över till hindret.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1, Tack för svaret ^^ Då jag "bara" fotat i ungefär halvår har jag inte riktigt koll på saker och ting, man lär sig nya saker hela tiden (och tur är väl det?). Vad ger panorering respektive stilla kamera för effekter, dvs vad skiljer resultaten från varandra? :)
Panorering ger mer eller mindre rörelseoskärpa i bilderna, ofta halvsuddiga hästar och mycket suddiga bakgrunder. Stilla kamera ger endast suddig bakgrund och helt skarpa hästar - men det beror självklart på vad du har för slutartid också ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Ah, då förstår jag ^^ Det måste jag genast exprimentera med - iväg till närmsta hage! ;D