Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 372 ggr
ThiffannyJ
0

Vad är det för skillnad på dessa?

Håller på att kolla på ett nytt objektiv, vill ha ett som jag hade förut som gick sönder (ett gamalt canon)

Men än så länge så är jag inte så haj på vad alla förkortningar betyder, så jag tänkte kolla om det är någon här inne som kanske har lust att förklara det för mig?

De som jag tittat på är:

EF 28-105/3,5-4,5 I USM
EF 28-105/3,5-4,5 II USM
EF 28-105/4,0-5,6 DC
EF 28-105/4,0-5,6 USM

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Isak
0

De två första är identiska med varandra, bara att det ena är en nyare version.

De två undre är att det ena har USM-motor.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

ThiffannyJ
0

Okej… Tack! Men vad är en USM motor? Generad Vad är DC för något? Den som heter II USm är det den nyare?

www.minishetland.com

Emelie-G
0

DC är en beteckning på objektiv som bara fungerar till systemkameror med sensor i APS-storlek, alltså inte fullformatkameror.

Isak
0

USM är att du har en inbyggd AF-motor i optiken som ger snabb och tyst fokusering.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

ThiffannyJ
0

Ok, tack för svar! Väldigt uppskattat, så av dessa, vilken är bäst att sattsa på? Fotar mest hästar.

www.minishetland.com

neonrosa
0

EF 28-105/3,5-4,5 II USMLänken öppnas i nytt fönster tror jag, det är den nyaste  versionen.

Anna
0

Viktigt att veta också att bländaromfången skiljer. De översta har bättre bländare än de två undre.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

neonrosa
0

Precis, då är det någon av de två översta alltså. Skillnaden är som Alexander sa bara att den andra är nyare.

jojjehanna
0

Ju lägre bländartal, det som står efter zoomomfånget, tex 3,5-4,5 desto mörkare förhållande klarar det. Det är lite tvärtom med bländartalet och öppningen kan man säga, ju lägre tal desto större öppning (ljusinsläpp kan man säga) har den. Med lägre tal kan du fota i sämre ljus. Dessutom, du gillar säkert snygga huvudbilder där bakgrunden är dussig och hästens huvud skarpt, ju lägre tal desto mer så blir det. MEN med kortare skärpedjup (som man kallar det) så blir det också svårare att pricka rätt var skärpan verkligen hamnar. och om man fotar tex häst + ryttare framifrån så kanske hästens huvud blir knivskarpt men ryttaren något oskarp pga det korta skärpedjupet, så det är inte alltid bra. Fotar du i ridhus kan det vara trevligt att fota utan blixt. Om du kollar tex http://www.johannalagnevall.com/jlw.php?sida=view&eventid=301 så har jag fotat utan blixt med bländare 4.0. Nu har jag oftast en som har 2.8, alltså klarar ännu mörkare förhållanden ännu bättre. Oftast blir det dyrare ju lägre bländartal. Sen är det viktigt att veta att när det står 3,5-4,5 så när du zoomar som mest så är bländaren 4,5 och zoomar som minst 3,5. En del objektiv, som mitt 2,8 har det över hela zoomomfånget, men så kostade det nästan 20.000:- också. Fråga gärna om något bleb konstigt förklarat. Har varit i Skåne och fotat arabutställning hel adagen så jag är kanske lite luddig i huvudet… Men 3,5-4,5 räcker rätt bra tycker jag.

jojjehanna
0

De två övre är lite dyrare just för att de har bättre bländare.