Sälja bilder till vänner?
Nu när jag har köpt min systemkamera planerar jag att komma igång och sälja bilder. Frågan är ju då hur man gör när man fotat när ens kompisar rider eller deras favorithäst och de ber en att skicka bilderna till dem. Man kan ju inte precis be dem att betala för varje bild.. eller kan man det?
Jag har funderat på att förminska bilderna, sätta logga på dem och sedan skicka dem till dem. Vad tror ni om det? Och vill de ha bilden i bra kvalité och utan logga får de betala som alla andra. Är det lite taskigt kanske?
Hur gör ni?
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Har samma problem, mina kompisar bokar mig hela tiden. Och sedan när man säger att man inte har tid blir dem sura. Om man skulle nämna ordet betalning blir dem ännu mer sura.
Tycker du kan gå med att fotografera en gång och vardera person, och sedan får du se hur det känns ;)
#1 Okej, men det är just det att de blir så himla sura, redan när jag bara fotade med kompaktkamera blev de sura om jag inte skickade bilderna…
Har du kommit på någon bra lösning annars då?
/ ElinH

Skicka en bild i bra upplösning för trevlighetens skull, fast bara första gången.
Att sänka bildkvalitéen kan vara bra, men det kan också få motsatt effekt av att de tror bilderna är så dåliga.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#3 Vad tror du om att sätta min logga på dem annars då? De använder bilderna överallt och skriver inte att det är jag som har fotat dem.. Samma sak med ridskolan, nästan alla bilder på deras hemsida är mina och ingenstans står det att jag har fotat dem… irriterande!
/ ElinH
Om jag var du, skulle jag tala om för ridskolan och vänner att de visst far använda dina bilder, sa länge som ditt namn finns med. Om inte det funkar, be att de tar ner eller sluta använda bilderna och dra gränsen ordentligt. De kanske blir sura, men om du fragar dem hur det skulle kännas om deras bilder blev använda pa det sättet kanske de far nat i skallen….
Problemet med folk är att om man ger dem ett finger tar de hela armen…. Sta pa dig, de kanske är sura ett tag, men det är dina bilder och du som haller copyrighten till dem - förklara i detalj om du maste vad det betyder sa kanske det gar hem. Eller säg att de ska pröjsa - pengar brukar vara ett ganska bra sätt att fa folk att lyssna. 
-Jenny
#5 Hm, jo men det är just det att om jag börjar sälja bilder så känns det dumt att ge bort vissa bilder och sälja vissa liksom :/ Ska prova att säga till om namnet i alla fall, annars sätter jag loggor på alla bilder från och med nu så då har de inget val ;)
/ ElinH
Re: ge bort vs. sälja: Jag har samma problem, nu när jag gar fran att ge till att sälja. Har dock tänkt sa, att till att börja med tar jag emot pengar om nan erbjuder och ökar successivt antalet personer som jag tar betalt av tills jag bara tar betalt. Det är dock inte helt lätt det heller, men det gar väl det med. :)
Lycka till!
-Jenny
Jag säljer till vänner, dom vet varför och förstår att jag inte kan ge bort bilder hur som helst. Jag förklarade allting precis som det var, det är lika för alla, kund som vän, och dom accepterade det utan några sura miner.
Däremot kan jag ge bort utskrivna foton i födelsedagspresent, eller som kompensation om en vän har hjälpt mig med något speciellt, istället för att ge bort pengar t.ex.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Jag skulle gärna betala lite för att få bra bilder på hästen! Bilder som man kan skriva ut och rama in.
En kompis jag fotar väldigt mycket (större delen av mina bilder är på henne och hennes häst) får alltid bilderna gratis. Även om hon frågar om mej om jag kan fota så får hon bilderna gratis, jag ställer gärna upp på det och tycker att det är kul om när hon ber mej komma och fota lite nya bilder =)
Visst använder hon dom lite här och var (bilddagboken t ex), men inget jag reagerat på, och de flesta bilderna är heller inte speciellt bra :p
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Det är en sån här fråga som alla får i huvudet "Hur gör jag med den då, ska den få bilder.. men då måste jag ju ge den också.. shit"
Nej men det är jättesvårt att veta hur man ska göra mot kompisar. Själv säljer jag till i princip alla. Men det finns undantag (iaf 1 person), som jag ofta byter bilder med. När hon lyckas fota mig på ngn tävling, eller hemma osv, så skickar hon dom. Detsamma gör jag. Eftersom nivån på oss är lika, så tycker jag att det funkar fint. Jag blir nöjd över hennes bilder på mig, och detsamma för henne. Men annars som sagt, säljer till i princip alla.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
Jag hamnade i den situationen för inte så länge sedan. Hade fotat en kompis på en tävling, och sedan ville hon ha bilderna, och frågade ifall jag ville ha betalt. Alla bilder jag hade på henne förminskade jag och satte en svag logga på, dessa fick hon gratis. Så sa jag att ifall hon ville köpa någon i större format, utan logga så fick hon den för lite under halva priset. Hon köpte några i större format och både hon och jag var nöjda :)
Jag har lite samma problem, har en hel del kompisar som tävlar och fotar de ofta på tävlingar. Brukar alltid skicka förminskade kopior av bilderna.
Om någon kompis ber mig fota när denne rider/tränar hästen så får de givetvis gratis bilder :D

Jag fotade "modell"bilder ute på en kompis som hennes pojkvän vill ha. Jag sade att han kunde få köpa dom (sa det lite försiktigt nästan skojjigt) och fick då komentaren,
- Men det känns ju lite konstigt att köpa bilder på min egen flickvän eller?
Hur säger man då? Det blir väl att förminska, sätta logga, men endå.. Jag känner inte direkt att jag kan ta något för bilderna när han säger så :S Endå blev "modellen" jättenöjd med bilderna likaså hennes pojkvän då han fick smygtitta på en..
(Detta är visseligen inte hästfoto, men tog det som ett exempel ^^)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Jag har alltid gett bort bilderna förut, nu när jag försöker få upp en kundkrets häromkring så harjag börjat ta betalt, har en kompis som jag alltid brukade skicka bilder till så skrev hon att jag var fotografen ochsådär när hon la ut bilderna någonstans. Hon har även pratat jättemycket med sina hästkompisar (hon har en hel del) så hon har ju hjälpt mig väldigt mycket med att sprida ut ryktet om mig som fotograf.
Hon har även sagt att hon kan tänka sig betala för de bilder som blir bra på hennes hästar, det jag har kommit översens med henne är att hon får mindre bilder gratis men om jag ska skriva ut dem så får hon betala fullt pris eftersom det kostar med fotopapper och patroner osv.
Det gick hon iallafall med på :) Hon tog det lätt också och jag tycker att det är en bra lösning. Har också bekanta som vill ha gratis bilder men det har jag stoppat för jag tycker att när man bor i en så liten stad som mig så känner ju alla varandra på ett eller annat sätt så då kan jag ju inte få betalt av någon i slutändan ;)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#15. Precis så är det här, en väldigt liten by där alla känner alla i princip. Jag har väldigt svårt att ta betalt för foton jag fotar på ridskolan, men jag har sagt att för 50:- kan dom som har sin häst uppstallad där få 2-3 foton. :)
hur mycket tar ni för era bilder som ni säljer?
Jag skickar dom lite förminskade-utan logga
Har ingen vän som har frågat mig om bilder. Men om hon/han ville att jag skulle komma och fotografera skulle jag naturligtvis göra det! Sen så beror det lite på hur nära vänner man är. Om jag känner personen väldigt väl får hon/han bildern ava mig gratis men och det är någon jag känner på sikt så kan dom få betala i alla fall hälften av priserna jag har satt

Jag har gett bort till dem på tävling & digitala bilder, men utskrifter har de betalat som vanligt.
Putt
/ ElinH

Jag har tidigare gjort en liknande tråd..

Jag brukar också ha svårt för att bestäma mig om hur jag ska göra men oftast så ger jag bort bilder över datorn till dem men om dom vill ha utskrifter eller på CD-skiva så får dom betala.
#22 Kan du länka till den? =)
/ ElinH

Jag skulle nog göra så att jag fotade dom en gång gratis och att dom då fick kanske 5-10 bilder med mitt namn + ett © tecken på (litet i ett hörn så det inte stör) och sen om dom vill ha fler får dom betala ;)
Jag sätter dit en stor fet logga och © !
Sedan så hatar jag när de frågar typ:
- Kan jag få köpa ett foto? Kompispris du vet?
ahhh ! Men jag tar de som alla andra kunder, men någon födelsedags present kan dom få ibland :)

Jag är i början av mitt fotande. Så jag har inte tagit betalt hittills, men jag förmiskar då och sätter loggan, eftersom dom får gratis. Känns säkrast så. Ingen som behöver komma ihåg att dom ska skriva vem som fotat :) Så just nu får alla gratis, när jag blir säkrare och bilderna blir bättre får dom nog börja betala, men har inte tänkt mig så stor summa per bild i början :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#16 funkar det bra då?