Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 700 ggr
Thorsen
0

Passar objektivet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har länge funderat på att köpa ett nytt objektiv nu. Och jag har kollat på ett som jag inte är helt säker på om det fungerar korrekt på D40n? Det är i alla fall ett Nikon AF-S VR 70-300/4,5-5,6 G IF-ED. Skulle vara jättetacksamt om ni svarar! :)

Anna
0

Ja det passar. AF-S passar till D40.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Thorsen
0

#1 Okej, tack!

Thorsen
0

Nu undrar jag även en annan sak: Kan verkligen detta priset stämma?! :o Det kostar liksom runt 4000:- i andra butiker.

http://www.128bit.se/article.php?id=181301

Majsbecka
0

Om du ska ha ett 70-300 till D40 så tycker jag att du ska köpa Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro New for Nikon/Fujifilm
Jag ar det och de funkar jättebra :) Kostar bara 1500 också!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274121

Thorsen
0

Okej, tack! Hur är det?

Majsbecka
0

#5 Det är bra. bara det att de är lite seg i fokusen ibland tycker jag. Men bra zoom och macro funktion ^^ Om du vill se lite hästsport bilder som är tagen med objektivet så kan du gå in på min bilddagbok och kolla på 17 och 18 maj och sen så har jag använt de objektivet när jag har fotat föl den 24 maj :)

Johannna
0

På Tamronet funkar inte autofokusen till din kamera så då måste du fokusera manuellt.  Alltså objektivet som #4 pratar om.

sophiia
0

#7 ja, min kompis köpte de objektivet till sin D40 och hon måste ibland ha handen framför för att fokusen ska funka, tycker det är lite dåligt. Men till canon frunkar ibjektivet perfekt.

Johannna
0

#8 Ja, det är därför Nikon D40 inte har inbyggd autofokus i huset så objektiven måste ha det istället annars måste man fokusera manuellt.

Thorsen
0

#7 , #8 Okej, då blir det nog det första! :)

Majsbecka
0

#7 autofokusen funkar visst till en D40. Jag har ju en själv :P

[exsh]
0

nej nej för helvete !! lura inte i henne ett tamron!!

Alltså visst, det är billigt å funkar, men man får vad man betalar för. I detta fall har jag betalt för en fokus det inte går å lita på alla gånger, en fokus som är seg och ett obj. som brummar så mycket att allt som lever blir rädda ! :P

Alltså, visst det har sina ljusa stunder, men det är i speciella väder det funkar fin fint !! när det är molnigt ute är det ingen idé att ens tänka tanken på att använda sig av det ..

och nej, det är inte bara mina åsikter, har en hel den runt omkring mig som också använder sig av tamron, som säger samma sak !

Sen vet jag att det finns de som är jätte nöjda, och idiotförklarar mig efter detta inlägget.. men men, skulle jag vart du hade jag lagt pengarna på t.ex ett sigma ist ! ingen piratkopia :P

neonrosa
0

Jag tycker Tamron fungerar bra. Lite snurrig AF men inte mer än så.

Cavello
0

#12 Jag har ett sånt Tamron och det funkar riktigt bra stundtals men är ju ganska snurrigt tyvärr.

Mycket bättre med ett Sigma 50-150mm 2.8 dock några tusen dyrare (ultraljudsmotor) :D

Thorsen
0

Jag tror att jag ska satsa på Nikonobjektivet faktiskt. Visst, tamronet låter väl hyffsat, men jag orkar inte med snurrig fokus :P Betalar hellre mer pengar för objektivet, än får ett som kanske inte fungerar så himla bra.

Ellsa
0

Har dom gjort en ny AF-S version av detta? :)

[exsh]
0

#15, bra det :D

Johannna
0

#12 Det där med vädret beror ju på ljusstyrkan på objektivet. Det är samma ljusstyrka på Nikon och Tamronet så på den fronten är det nog ingen större skillnad. Vill du kunna fota när det är molnigt måste du har ett ljusstarkare objektiv.

sophiia
0

Jag tyckler inte att tamronet är så dålig har haft de i molning väder och bildern ablir faktiskt riktigt fina. tror det beror på vilken kamera man har

Johannna
0

#19 Kamera tror jag inte det beror på men vilka inställningar man har.

Thorsen
0

Ännu denna frågan ;)
Passar Sigma 120-300mm f/2.8 EX DG HSM till nikon d40?

hittat ett superbilligt nämnligen, är väldigt sugen på ett nytt nu! :)

tacksam för svar!

neonrosa
0

Ja, HSM betyder att det har inbyggd autofokusmotor.

Thorsen
0

#22 Ok, var lite osäker på det, men hade för mig att det var så.
Tack för svar! :)

Thorsen
0

Någon som har något att säga om det? Vill gärna veta hur det är osv. om någon har testat/har det.

Thorsen
0

Hoppsan! Hade kollat in objektivet på Pricerunner och där står det att det kostar 1890:- Jag tänkte väl inte mer på det, bara att det var väldigt billigt för att vara så mkt zoom plus att det var ljusstarkt också.

Sedan så gick jag in på deras hemsida, och där står det att det var linsskydd. Dåligt tycker jag att dom har lagt ut det på priecerunner som ett objektiv. I vanliga fall så kostade objektivet tydligen runt 20.000:- heheh.

får leta vidare på objektiv ;p

Majsbecka
0

#25 Haha, missflyt :P Kollade på priset och funderade hur billigt du hade hittat de :) Tycker inte riktigt om Pricerunner, rekomenderar www.prisjakt.nu istället!