Närbildslinserna funkar inte!
Jag fick hem mina närbildslinser från Kaffebrus idag, och ingen av dom funkar. Antagligen gör jag fel.. Jag får ingen skärpa, allt är bara helsuddigt och objektiven försöker inte ens fokusera när jag har AF på, har provat manuellt med.. Har provat att vara långt ifrån samt nära, och inget funkar.. Har 1-2-4-10+.. Vad gör jag för fel?
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

putt*
Det är väldigt svårt att lägga fokus med de, du måste vara på ett visst avstånd för att ha någonmöjlighet att få skärpa. Brukar vara 5-20cm ifrån beroende på vilken lins du har. ( Är inte säker på detta har själv ringar men det borde vara samma, ) Prova att ha manuell fokus och dra den försiktigt och långsamt närmre föremålet och se om det blir bättre :)

som #2 säger så måste man vara på ett visst avstånd när man ska fota. Har skrivit ett inlägg i din tråd på foto.ifokus om hur det är på min kamera…
Fick ett väldigt bra svar på min fråga ang. dessa linser och svaret jag fick var att avståndet mellan objektet och objektivet är 1 m delat på dioptritalet (+1, +2, 04 osv.) Om du alltså ska fota med +4 linsen kan du ha objektivet 25 cm ifrån objektet och endast i det läget får du skärpa. Ju närmare objektet du kommer (ju högre +-tal) desto svårare är det att får skärpa…
Hoppas det löser sig!!