Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 275 ggr
Lizzan
0

Uppgradera från Nikon D40?

Hej allihopa!

Jag känner att jag så smått börjar "växa ur" min Nikon D40. Det är en trevlig kamera men allt eftersom jag lär mig mer så vill jag fota mer manuellt vilket inte är möjligt till en viss gräns nu, jag känner också att 6 mp är aningen för lite när jag har börjat skriva ut större bilder.

Iaf, till saken. Då jag bara är 14 år så har jag som ni förstår inte så stor ekonomi och inte mycket pengar att röra mig med. Jag kan i nuläget som max men hjälp av föräldrar spendera 10 000 kr på kamera + optik.

Innan jag köpte systemkamera så hade jag diverse kompaktkameror från Canon, jag var väldigt nöjd med alla. Nu har jag smått funderat på att byta märke igen till Canon. Om jag ska byta upp mig till en annan Nikon kamera så finns det ju D60, men det är så liten skillnad så det känns inte värt det. Sen är det ju D80, jättetrevlig kamera men om man jämför den och Canon EOS 450D så känns det nästan som att 450D är mer prisvärd? Jag har haft möjligheten att känna på båda kamerorna och fota lite och ja Nikon har aningen skönare grepp men jag tror inte det är något jag kommer störa mig så mycket på.

Så nu ber jag om era kloka åsikter, vad tycker ni att jag ska göra?

jag ber om ursäkt för ett virrigt inlägg men jag har läst runt så mycket så allt snurrar i huvudet för mig

MVH Amanda

Marija
0

Har du lagt ut mycket pengar på objektiv till din D40? Isåfall så tjänar du ju på att fortsätta med t ex Nikon D80.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Lizzan
0

Jag har inte lagt ut överdrivet mycket pengar på optik så det skulle inte vara en "stor förlust" att byta märke. Men jag vet inte riktigt. Samtidigt som jag trivs väldigt bra med Nikon så är det min dåliga ekonomi som är i vägen. Tyvärr så måste jag kolla på priset och det avgör endel. Visst skulle jag kunna köpa D80 men som sagt jag är kluven.

Anna
0

Nikon D200 finns i lager från strax över 9000kr, kika på en sådan?

Jag bytte upp mig från D50 till D200 i våras och är otroligt nöjd. Har kvar D50 så jag fotar iofs med båda kamerorna, men D200 är grymt mycket bättre.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lizzan
0

Det skulle i och för sig vara ett alternativ. Om man jämför den och D80 så skulle det vara "värdare" då det är mycket mer kamera men inte enormt stor prisskillnad. Jag ska läsa lite och kika runt på den!

Tack för tipsen ni som svarade! :)

Klasselover
0

Jag har en D40 och ska byta upp min till D80 när jag samlat ihop ^^

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.