Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 10-fototillfällen
Läst 913 ggr
[manzii]
0

Halmstad Derby

Någon som ska till Halmstad Derbyt den 18-20 Juli?

Jag ska dit alla dagar med 3 andra kompisar :) Om vädret håller såklart

18 Juli:
Manzii

19 Juli:
Manzii

20 Juli:
Manzii

Cavello
0

Jag var där alla dagarna förra året men tror inte att jag ska vara där så mycket i år.

Blir kanske någon dag max.

Doity
0

Om jag har min nya kamera då (Nikon D300) skall jag självklart dit alla dagarna! :)

HBKbruden
0

Ni som ska dit, dem har anlitad fotograf, men det är tillåtet att fotografera ändå? :)

HBKbruden
0

Jag ska nog dit på söndagen iaf ;)

[manzii]
0

#3 Ja jag hörde det. Jag ska inte dit då… för den fotografen har ensamrätt….

Cavello
0

#3 Det är tillåtet att fotografera men manzii har mer koll än mig på vad som exakt gäller :)

HBKbruden
0

Två olika svar:P men har någon kollat upp om den fotografen har ensamrätt?

[manzii]
0

#7 Japp det har den.. Jag mejlade HFK och såhär blev svaret:

Hej,
De fotografer som kommer från firman Horse-show.se har ensamrätt att fotografera inne på banan och att sälja bilder från tävlingarna.

De sponsrar klubben med material från detta meeting och har då ensamrätt på försäljningen.

Mvh
Anna Fallkvist

Yessica
0

#8 inte för att jag ska det, men man kan väl ändå åka dit och fota, alltså att man inte säljer..? Bara en fråga sådär

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[manzii]
0

#9 Får man säkert :D

Anna
0

Fota får ni - men inte sälja bilderna efteråt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Magster
0

#11 Vad skulle hända om nån kommer fram till en under tävlingen och vill köpa bilder då?
Ska man säga "Nej, jag får inte sälja bilder. Gå till honom där i tältet och prata ist."

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Yessica
0

#12 Bra fråga :) Undrar också det. :) Men bra att man får fota iaf. Bra att veta

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

jojjehanna
0

Det här var uppe som fråga på foto iFokus inför den europeiska shetlandsutställningen som skulle vara i Halmstad år 2006. Enligt ett meddelande från shetlandsföreningen skulle en fotograf (jätteduktig hästfotograf men som inte brukar fota just shetlandsevenemang så mycket) ha ensamrätt. Enligt en hel del debatterande på foto iFokus och shetlandsponny iFokus så hade de ingen rätt att utesluta andra fotografer och ge en ensamrätt så. Dessutom var det ett missförstånd och den omtalade fotografen var inte ens där i slutändan. Jag undrar därför om föreningen kan göra så här. Kanske eftersom det är deras anläggning, när det gällde just shettisshowen så var det ju en förening som skulle hyra Halmstadsanläggningen. Orkar ni söka i gamla trädar kanske ni hittar det eller fråga på nytt på de andra ifokussajterna.

jojjehanna
0

Jag kollad horse shoes hemsida och tycker inte att det var några exeptionellt bra foton av de jag kikade på. (Kikade inte runt så mycket) Tycker att många av er tar minst lika bra foton.

Anna
0

#15 Håller med dig, fotona på deras hemsida var verkligen inte något speciellt…

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

jojjehanna
0

#15 jag skriver så slarvig, ser flera tangentsnubblingar i mina inlägg alltid. menar givetvis horse show, inte horse shoe.

Cavello
0

Var faktiskt inne och läste i tråden av en händelse för några dagar sedan. Tycker också det är lite konstigt att de ska ha ensamrätt.

Vad jag minns av ESG var att det var dussintals av fotografer där, speciellt sista dagen på prisutdelningen. Då hoppade jag och en kompis in i ringen med våra dåvarande kompaktkameror men då var det inga problem med att fota längre? 

Jag har fotat lite för HFK under förra hösten och nu i våras/somras och då har det varit en hel del andra fotografer där med som har fotat och då har det inte varit några problem med det! Det är ju allmän mark så man tycker att alla ska få fota!

Men man vet ju inte om de sponsrar eller inte…. Men samtidigt arrenderar HFK marken av Halmstad kommun (om det inte är ändrat) och då är det ju fritt fram.

En kompis från Sthlm kommer ner så vi ska dit och fota lite iallafall, vi får väl se vad som händer där ;)

jojjehanna
0

#18 jo, sen under själva ESG så var det fritt fram, debatten gick innan evenemanget. Jag brukar ju fota mycket för shetlandssällskapet så jag drog väl en del i detta och enligt dem var det ett missförstånd och den texten skulle aldrig ha publicerats om ensamrätten, men jag vet inte. Nu minns jag inte exakt heller. Annars brukar de aldrig förbjuda fotografering, snarare tvärtom.

Cavello
0

#19 Nä, föreningar borde vara glada för alla som vill komma och fotografera hos dem, bra publicitet ^__^

Hörde någon "visare" som tom. klagade över att hon tyckte att det fanns för få fotografer.

Nellan
0

Jag kan inte tänka mig att de kan hindra någon från att varken fota eller sälja bilder från ett allmänt sportarrangemang.  Vad de kan göra är förstås att de inte släpper in andra fotografer på banan utan man får stå utanför precis som övrig publik samt att de förstås inte tillåter fler fotografer att marknadsföra sig på klubbens hemsida eller på tävlingsplatsens anslagstavlor och liknande. Men det kan man ju leva med.

För övrigt har vi hällregn i Halmstad just nu så själv sitter jag hemma och ugglar i stället för att vara uppe och titta på tävlingarna.

Hälsningar Eva, medarbetare på New Forestponny ifokus

HBKbruden
0

#21. Ja jag tror på samma teori som dig! Och det är ju inte precis optimalt väder att fota på just nu heller.. Varför regn just denna helg, och regna nere i skåne gör det med där det bär av till imorgon..

Cavello
0

Jag var på HFK en kort stund idag i ösregnet. Tävlingen var inställd på gräsbanan så de höll på att bygga om banan inne i ridhuset. Tog dock inte några foton eftersom tävlingen började när vi åkte…

jojjehanna
0

Tror som #21