Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 03-kritik-porträtt
Läst 625 ggr
martinaahh
0

Porträttbilder - Kritik.

Hej!
Nu skulle jag vilja ha lite kritik på dessa bilder. Gärna konstruktiv, så jag vet vad jag ska förbättra osv.

Vet att den bruna hästen är lerig, hade vart bättre om den var ren, men det är dock inget jag kan göra åt då jag bara tog kort på ett par hästar som stod i en hage.

martinaahh
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

martinaahh
0

martinaahh
0

OliviaJ
0

#1 Fint porträtt men skulle vilja ha den lite tajtare. Sedan skulle jag vilja se båda ögonen. Annars var det fina färger och bra skärpa!

#2 Skulle vilja ha hästen längre upp i bilden. Gillar inte att den viftar på svansen, annars tycker jag den var fin!

#3 Gillar hästens uttryck men även här skulle jag vilja ha den lite längre upp så det blir lite mer förgrund, men jag gillar den.

Tycker bilderna ser liite överskärpta ut och tycker du ska göra loggan lite mer genomskinlig, annars tycker jag det var bra jobbat!

Marija
0

Säger som #4, håller med henne helt. :)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

martinaahh
0

#4 Okejj, tack så mycket :) ska tänka på det ! Och just loggaan satte jag dit snabbt, ;] om bilderna skulle komma upp på min sida skulle inte den loggan vara på, för hålelr med dig helt, stor, för synlig och klumpig xD

Anna
0

Bra uttryck, fin bakgrund.
Vinkeln är inte överdrivet bra - hästen ser framtung ut trots att man inte ser benen, samt att ljuset faller in på ett sådant sätt att det skapar skarpa skuggor i bilden, speciellt på hästens bring & hals. Jag skulle även försökt sänka mig i nivå lite, den ser nästan ut att vara tagen något uppifrån.
Som det är nu ser man knappt uttrycket i hästens blick, eftersom ett öga skyms av pannluggen och det andra är i en sådan vinkel att det knappt heller syns. Blicken hos en häst tillför känslor och mer djup i bilderna - därför är det enligt mig viktigt att sträva efter att få med båda ögonen tydligt.

Bra vinkel, ljuset faller in bättre. Tycker svansen stör något som det är nu -  hade du haft längre slutartid hade du även fått med svansens rörelse vilket nog hade gett bilden mycket mer liv. Som bilden är nu är den lite alldalig.

Bra uttryck! Blicken är vaken och uppmärksam. Skuggorna är lite väl skarpa. Hade velat se mer förgrund i bild. Denna bilden är, Som #2, något alldaglig och tråkig - lek mer med perspektiv, ljus, kompositioner osv!

Tillägg: Alla bilder känns överskärpta. 

Mvh Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

martinaahh
0

#7 Tack så mycket ! Du har rätt, skulle testa att skärpa upp dom. (vilket jag ser nu inte vart så bra, som ni säger) Kan testa ta bort den extra skärpan, samt försöka klona bort svensen på bild två för att se ifall det blir bättre. :)

martinaahh
0

Gjorde om bild #2 lite snabbt i photoshop nyss. klonat bort svansen, tagit bort luft övanför och gjort så det är mer under. vart det bättre så ? och har även inte lagt till den där extra skärpan, som jag gjorde sist. har ju enful tendens att göra det.

OliviaJ
0

#9 Tycker det blev bättre!

martinaahh
0

#10   Okejj! :)