Stöttande föräldrar
Är lite nyfiken på hur era föräldrar har stöttat dig i ditt fotograferande. Med skjutsande till tävlingar/uppdrag och sponsring med pengar osv.
Tar dom ditt fotograferande på allvar, eller bryr dom sig inte?
Min mamma har alltid skjutsat mig. Är det inte längre än 10 mil enkel väg till fotoplatsen och hon har tid skjutsar hon mer än gärna. Är det längre än så skjutsar hon om jag ber väldigt snällt, men om det gäller längre än 10mil brukar det oftast vara uppåt Jönköping - och då kan jag bo hos min syster.
Så min mamma har varit otroligt stöttande! Min pappa bor ju inte hemma hos oss så det är bara mamma som stöttat just ang. fotograferingen. (fast pappa ramar upp alla mina tidningsomslag och publicerade bilder på sina väggar hemma, haha!)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Mina föräldrar vet jag inte riktigt. Dom kö mig till tävlingar ibland men tycker att det är onödigt att köra för att ag ska fota 2 dagar i rad. Ibland om jag har nån av ina bilder som bakrund kan dom säga "Åh, vilken fin bild" och så bidrog dom med lite pengar till D40:n som jag skulle betala tillbaka vid ett senare tillfälle :)

Pappa skutsar mig ibland, fast jag föredrar faktrist cykel ;) haha
får inge pengar, betalar allt själv.. De vill liksom att jag ska lägga ner tid och pengar på hästarna istället för kameran :P
Min pappa är någ den som är mest intresserad då han sponsrat med kameran (fast det ända, resten kommer jag att få köpa själv) och skjutsat mig till en del tävlingar som inte är allt för långt ifrån. Han är även rätt så teknisk och behöver jag hjälp med nått om kameran så ställer han upp och förklarar!
Mamma är hästintresserad men har sällan tid att skjutsa men hon kommer antagligen att skjutsa till dom lite större tävlingarna som kommer då det är lite större "klass" på dom.
Så har stöttande föräldrar även om jag inte hållit på med detta specielt länge.
Visst stöttar mamma och pappa mig, men skjuts till evenemang får jag fixa själv. Antingen åka med någon, ta buss eller tåg och så. :)

mamma stöttade genom att köpa alla mina fotogrejer och sedan kör hon mig fram och tillbaka :P
Jag ahr vädlgit stöttand eföärldar, fick kameran i födelsedags present, fast ja mamma kanske är mer stöttande men jag behöver inte skjuts då jag åkt kommunalt till alla tävlingar jag varit på men dem är vädlgit stötande.

Mina föräldrar stöttar verkligen! När familjens Canon EOS 300D gick sönder nyligen fick jag låna drygt 10 000 kr (självklart betala tillbaka!) för att köpa min 40D. Dessutom skjutsar mamma när hon har tid och lust :)
Det e mest pappa som har stöttat mej i mitt fotograferande eftersom han själv har fotat med en analog systemkamera. Mina föräldrar har hjälpt till med pengar och pappa skjutsar också gjärna (:
Mamma sponsrar mig med bra idéer och pappa med skjuts om jag inte kan köra moped till tävlingsplatsen. Kör alltid själv inom Halmstad och Halmstads "ytterkanter". Pappa skjutsar till Laholm och Falkenberg om jag ber snällt ^__^
Fotoutrustningen betalar jag själv och lånar inte heller något.
Mamma och pappa stöttar mig jättemycket, sprider rykten bland sina bekanta och på deras jobb om att jag fotograferar och de gör en massa bra för mig :)
Tyvärr skjussar de mig inte då jag snart är 21 år (fast bor hemma fortfarande, deprimerande jag vet) och har körkort och oftast egen bil.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Eftersom pappa är en gammal fotogubbe så stöttar han mest med utrutsning, han vet vad man behöver och ställer gärna upp ekonomiskt. Han kör mig gärna också, körde mig ända till Bassholmen t.e.x ^^
Mama däremot bryr sig inte, eller jo efter en fotorunda kommer hon och ber snällt om att kika på bilderna. Inte mer en så ;)
Pappa är bäst när det gäller fotograferandet <3 Mamma är bättre på tonårsproblem och hästar ;) <3
mamma kör väl ibland, men sedan får jag köpa kamera och tillbehör själv. Hon har väl inte riktigt förståelse för vf jag vill ha allt.
Fick en start till systemkamera för förra födelsedag ( för exakt 51 veckor sen :P ) på 2500, annars har jag köpt allt själv :)
Jodå, jag har nog stöttande föräldrar. Mamma har betalat halva kameran + telet. Macrot fick jag i julklapp. Dessutom har jag lånat en hel del pengar av mamma för att ha råd med huset. Pappa har sponsrat lite till ett minneskort också. När de väl har tid att skjutsa gör dom det.
Har inte särskillt stöttande föräldrar då det gäller dethär med hästfotografering. När jag i helgen skulle iväg fick jag be min pojkvän om skjuts och bjuda honom på mat och bensinpengar som tack. Och det man får höra från mamma är "Du har gett dig fasiken på att du ska på den där hopptävlingen." Dock har de inte några som helst problem med att jag fotograferar t.ex människor och hundar. Men hästar, inte det inte.
Och jag menar, hur motiverad känner man sig till att göra det då?
Men det är min,min,min kamera, och jag tar kort på precis vad jag vill! ;) he-he
De stttar mig genom att tja..inte vara helt emot det. xD Nej men pappa lade till ett par hundralappar till kameran, som en liten försäkring om att han kan få låna den då och då eftersom han själv har en analog systemkamera och fotade lite som ung. Mamma brukar uppmuntra mig med ord.
Tjaa… Att stötta en 17-åring är inte så himla enkelt alltid, antar jag, speciellt inte då tonåringen i fråga helst vill vara självständig och inte alls ha hjälp, men de tycker att det är roligt att jag brinner för något.
Pappa är väl mest glad, han tycker att det här med hästar är bara strunt, men får jag en mkt bra bild ur teknisk synvinkel brukar han bli intresserad. Det är dessutom väldigt 3vligt att ha någon man kan diskutera köp med, även om det kan bli lite livligt ibland.
Skjutsning brukar jag oftast fixa själv. Antingen åker jag med som skötare, eller så tar jag bussen. Mamma har skjutsat ngn gång, men då har vi matchat ihop det så att hon har ngt att göra medan jag fotar (hon brukar åka in till "stan").

Min mamma tycker det är jätteroligt att jag tycker det är roligt att fotografera. Hon brukar skjutsa mig om hon är ledig & har möjligheter. Och hon har sponsrat mig med utrustning & gör även lite reklam, om någon frågar säger hon min hemside adress så det är ju bra :)

De brukar väl kolla på bilderna ibland, men de förstår inte så mycket och det fattar jag för de har helt enkelt inte intresset.

Pappa är ganska fotointresserad och har gjort en del för mig i fotandet :)

Stöttande och stöttande, min pappa kan jag iaf prata fotografering med
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se
Jag fick min kamera och mitt teleobjektiv av min föräldrar i julklapp och födelsedagspresent. De ställer ibland upp på att skjutsa om det inte är så långt :)
Pappa bryr sig inte sa mycket, säger att "det var väl roligt" när jag talar om när nat bra har hänt men annars är han inte överhuvudtaget intresserad, tror jag.
Mamma är det helt annat med, hon stöttar och puttar och säger at mig att jag kan visst när jag säger att jag inte kan göra dittan eller dattan (inte bara fotandet).
Hon har alltid varit pigg pa att lägga semestrar och sant till utställningar som jag ville aka till och du brukar hela familjen komma med. Dock tror jag att om jag hade bott hemma fortfarande, hade hon kanske kört mig till tagstationen om jag skulle nanstans.
Mamma har alltid varit väldigt pushig när det kommer till att ta eget ansvar, vilket är verkligen bra.
Men jo, hon är den jag pratar med när det gäller fotandet, brukade lana hennes gamla Minolta när jag fortfarande bodde hemma.
Min mamma och pappa är väldigt stöttande. Förra sommaren skjutsade dom mig nästan varje helg då jag skulle på tävling. (till vännäs 3 mil och umeå 6 mil). Den här sommaren kommer dom bara att skjutsa till vännäs (då jag nu bor i umeå) men dom betalar buss osv :) kameran och alla grejer har jag betalat själv men mamma och pappa har lagt ut när jag inte haft pengarna i handen.
Min mamma är ganska stöttande. håller på att kolla på Nikon d40 och pratar mycket med mamma om den och hon verkar intresserad och vill gärna låna den själv sen. pappa nja han bryr sig nog inte så mycket, han kommer nog mer säga "ah snygga bilder" men inte mer än så tror jag men får vel se när jag har kameran i handen och börjar fota mer på allvar.
Till tävlingarna har jag det så bra att min syster har egen häst och tävlar mycket på dom större tävlingarna, så jag åker oftast med henne som skötare och brukar få bli hennes fotograf också. ;) Men antadligen kommer jag köpa kameran för egna pengar. Men får se hur det blir.
Mina föräldrar stöttar mig ganska mycket, hade gärna fått vara mer ^^,
Jag fotar med pappas kamera och hans ena objektiv och så äger vi hälften var på macroobjektivet (fast han kallar att det är mitt objektiv *ler*). Har blivit hämtad/skjutsad ibland, i samband med att han har tränat/tävlat i närheten (löpning eller likn. alltså). Han är lite emot att jag ska lägga ut massa pengar på en kamera och objektiv som jag vill ha, men men ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Pappa betalar alltid hälften av utrustningen vi köper då vi delar, så ja - han stöttar mej mycket.
Jag och Olivia åker ju alltid tillsammans på tävlingar så då turas våra föräldrar om att köra.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jodå de är väldigt stöttande positivta och försöker förstå sig på det hela, även om ehurm de inte riiiktigt uppskattar alla kompositioner och motiv, som de tycker är lite konstiga, ex. lite mycket tapet/luft/för suddigt osv. Men de är väldigt positiva och tycker det är kul, mamma pratar typ mer än gärna om det med kollegor o bekanta…. 8D
Pappa är också engagerad och hänger ibland med på tävlingar, utställningar osv. Han var en gång fotoentusiast själv (vilket vi iof inte sett ngt ifrån…8>) så det är ju lite kul.
Materiellt och så har de tsm med släkten köpt mitt 85mm i födelsedagspresent när de äntligen förstått att jag grävt ner mig i det hela. De sponsrade även en del till mitt första kit så ja, de stöttar på :)
Min föräldar har ju sponsrat med all utrustning men när det kommer till skjuss så är det mest jag som får stå för det men jag tycker de gjort mer än tillräckligt.
Jag har aldrig behövt betala några fotosaker själv utan de har alltid ställt upp med pengar. :)
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Fick ju inget riktigt fotointresse förräns jag var 20..XD
Men det var pappa som tipsade om att min Nikon var på REA och påpekade att jag kunde ta pengar från min födelsedags fond.. :3
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag tycker att mina föräldrar är ganska stöttande, de skjutsar mig och mamma brukar oftast fixa så att jag får mat med mig :)
Kameran köpte jag själv, fast väskorna, minneskorten, objektiven och allt annat har pappa sponsrat med :)
Njaa, jag vet inte riktigt. De tycker det är roligt att testa min kamera när jag visar dem funktioner osv. och kolla på bilder när jag varit och fotat, me jag har köpt allt själv och till tävlingar och dylikt får jag ta mig själv.
Till en viss del, ja. De hjälpte mig väldigt mycket när jag skulle sälja min gamla kamera, men gav mig inte ett öre x) De betalade halva Canonen. De brukar köra mig till div evengemang som inte ligger alltför långt hemmifrån osv. Men allt som kostar får jag stå för själv x)
Johanna - Instagram
Jag vet inte om det riktigt hör till tråden, men hur ska man få sina föräldrar att ställa upp? Att skjutsa mer och framförallt - bidra med pengar eller åtminstone låta en köpa utrustning!?
Mvh Felicia
#35 Visa dem att du verkligen brinner för ditt fotointresse!
Mamma är mer intresserad så hon har bidragit med 1000 kr till pentaxen men sen skulle jag sälja den för uppatering till Nikon D80 och då skicka hon uut mail till hennes kompisar så blev den såld sedan så hade jag pengar till D80 och då var det kanpanj så för 500 fick man ett batterigrepp när man köpte kameran så det köpte mamma till mig och ett minneskort, men sedan sparar jag till ett teleobjektiv själv nu :) Mamma och pappa hjälps åt att köra till tävlingar och sånt men sen brukar jag och Maja åka tillsammans så vi turas om lite när hon vart och tävlat har jag tex varit med henne och så..
Jag är ju vuxen med barn så jag kanske får chans at bli den som stöttar framöver…
Mina föräldrar stöttar nästan ingenting..
De har aldrig tid att skjutsa och vill inte sponsra något heller.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Nu när jag skulle köpa ett nytt objektiv, som kostar 5500 kr så bidrog mina föräldrar med 2000 kr (för jag gick ut 9:an med bra betyg) :') Sedan så har pappa börjat ställa upp lite mer med skjutsning, om det inte finns bra bussförbindelser.
Mvh Felicia
Ja, det tycker jag nog. Ialla fall min pappa. Det var han som köpte kameran. Mitt objektiv köpte jag själv. Dom kör mig till och från tävlingar ;) Men snart får man moppe så då slipper dom xD
Pappa är nog den som stöttar mest. Han bidrog med halva kamerakostnaden och oftast halva på objektiven. ( fast, vi delar på kameran kan man ju säga. även fast jag andvänder den dubbelt så mycket )
mamma sjutsar gärna om det är långt bort, men är det nära får jag oftast ta mig dit på eget sätt :D

mamma fotar själv men bara på ex. klubbtävlingarna ^^, (och jag är bättre än henne även om hon inte vill erkänna det ;P)
pappa däremot igår fråga han om jag ville att han skulle skjutsa mig till stallet så jag kunde ta kort x) (jag får itne ta med kameran på bussen) och sen sa han att jag skulle säga till om han skulle skjutsa mig nånmer gång hehe 8)
Jag har köpt all min kamerautrustning själv, på den punkten är det inte snack om saken. Mina föräldrar vill att jag betalar det själv och tycker givetvis att det är en självklarhet.
När det kommer till skjuts så kör mina föräldrar ett par gånger om året. Sen brukar jag kunna ta mig till en del tävlingsplatser själv och sen passar man ju på att samåka med kompisar och dylikt.

jag är ju typ vuxen. Har betalat utrustningen själv, fast än så är det inte så mycket. Pappa är lite mer intresserad än mamma, hon kan komma och säga "fin bild" oavsett hur den ser ut :S
men bil til ltävling och så får jag gratis, men det får jag oavsett vart jag kör:D

Mina föräldrar har aldrig tid att skjutsa mig till tävlingar, arrangeman mm som jag vill fotografera. Pengar får jag till vad jag vill, men dom har inte tid att skjutsa mer än till ridlektionerna i stallet. Själv får jag cykla, ta bussen eller som att jag fick åka med till Åbys horse show med en kompis då hon hade två V.I.P biljetter och hennes föräldrar skjutsade. :P

Jag tycker mina föräldrar har stöttat så mycket de kan (: När jag fyllde år fick jag min systemkamera Canon EOS 400D + Sigma AF 70-300/4-5.6 DG Zoom Macro + 2GB CF-kort, batteri mm. Ett litet startpaket. Jag fick sedan en massa pengar av släkten så jag kunde köpa mig en fotoryggsäck och resten sparade jag. Nu har jag hunnit köpa ett Hama stativ, ett objektiv: Canon AF 50/1.8. För bara någon vecka sedan gav de mig 200kr som lite stöd till en extern hårddisk på 500GB, de har skjutsat mig till tävlingar, men de kan inte förstå att det kan vara så viktigt att åka långt bort och fota i flera dagar när det finns närmare ställen (x Men, de är inte hästintresserade heller, så det är ju en förklaring. Men de brukar se långa fototurer som en familjeutflykt, och ta med lite fika och sådär. De blir väl mest "sura" om jag vill till ett ganska litet och öde ställe, som typ Vetlanda. Där finns inte så mycket för dom att göra. Dom tkr nämligen det är smigigt att kunna släppa av mig och eventuell kompis och sedan åka runt och titta i staden tills jag ringer och vill bli hämtad (: I och för sig har dom nu vägrat att köra ner till Höör i Skåne, jag vill ju på arabutställningen<3 (A) Men, det blir kanske shettisutställning i Tingsryd istället (:
Men jag tycker absolut att de har varit stöttande (: <33
Jag fick köpa kameran själv, men nästan allt annat har de antingen köpt eller så har jag fått det i födelsedagspresent. Jag fick min pappas gamla stativ och teleobjektiv.
Min mamma kör mig till tävlingar och andra evenemang så ofta hon kan, såvida det inte är för långt. Tar det inte mer än en timme dit är det inga problem. Min pappa hjälper mig med köp av saker, inte med pengar men däremot kör han runt och tittar i olika affärer, beställer saker åt mig och när han ska till New York i vinter har han erbjudit sig att köpa ett objektiv eftersom de är billigare där. Så visst har de stöttat :)
Mina föräldrar stöttar mig inte så mycket tyvärr. När jag ska iväg till tävlingar så får jag ta buss eller tåg. Kameran fick jag spara pengar till. Men min pappa stöttar mig litegrann genom att hjälpa mig att välja rätt objektiv som jag ska köpa osv. Jag skulle vilja att dom stöttar mig mer eftersom inte tar mitt foto-intresse på allvar =(
Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything

Min pappa är ju itresserad av foto, så han köper en massa grejer och det är oftast han som tjatar på mig om att köpa något - dvs. han vill ha bekräftelse att jag kommer använda det om han köper :P För själv har han aldrig tid. Däremot skjutsande är det dåligt med. Jag tar mig själv dit jag vill med moppen sålänge det är på max en mils avstånd, men brukar följa med vänner och bekanta på tävlingar och så.
Mina föreldrar kan skjussa. Men vad gäller utrustning så säjer de: "du har redan en fin kamera det är onödigt att köpa en ny". Så jag ar sparat själv. Och sen brukar jag ofta åka med nån som ska tävla. Typ när laget åker brukar jag åka med nån .