Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 03-kritik-porträtt
Läst 539 ggr
OliviaJ
0

Kritik på porträtt

Vill gärna ha konstruktiv kritik på dessa porträtt som jag fotograferade medans jag var på besök hos min kusin i Västerås.

Nikon D50 & Tamron 70-300 användes.

OliviaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 1

1/400 - F/5,6 - ISO 200

OliviaJ
0

Bild 2

1/640 - F/5 - ISO 200

Anna
0

Sådana här vinklar gillar jag. Bra fångat. Men för att hästen verkligen ska "stå ut" ur bilden i denna vinkel behövs en simpel bakgrund (gärna enfärgad) och kort skärpedjup enligt mig - något jag saknar här. Bakgrunden är visserligen helt ok men hästen försvinner in i bilden.

Saknar även lite kontrast för att liva upp den ännu mer.

Kompositionen är bra, men inte fantastisk. Hade du tagit 2 steg  åt höger hade du fått med lite mer av hästens huvud och då kunnat placera hästen långt till vänster i bild och sedan haft mycket luft till höger.

Härligt ljus! Bra uttryck. Saknar däremot lite mer liv i ögonen - nu ser hästen nästan lite sorgsen ut (kanske sv/v skulle passa då?).

Synd på grimman - grimmor är det vanligaste störningsmomentet på porträtt ;)

Finner inte vinkeln som extremt smickrande. Hästens huvud ser stort ut i jämförelse med den smala kroppen.

Helt ok komposition.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

OliviaJ
0

#3 Tack för kritiken och ska tänka på det du påpekade! :)

Testade #2 i svartvitt, vet inte riktigt hur det blev, är inte så bra på att fixa s/v ;)

OliviaJ
0

Puttar ;)

OliviaJ
0

Testade även med lite mer kontraster på #1 :)

MLAfoto
0

Fina porträtt, själv är jag mest förtjust i #1 (=

Muwrat
0

2 skulle nog ha varit beskuren på andra hållet för nu ser nosen så lång ut vilket förstärks av beskärningen

Amandaaa
0

Jag tycker #6 blev bättre.