Foto som gymnasie ?
Ni som redan valt till gymnasie eller ni som funderar på att välja, hur känner ni ? Foto som hobby eller är det något du ska satsa på ?
Motevera gärna och skriv som ni tycker jag tänker ;D
Jag ska antagligen välja ett Mediaprogram med inriktning foto och graf.. Ser verkligen fram imot detta och hoppas kunna utvecklas mer och mer ;)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Jag tänker ha det som hobby men tänker välja till Foto som eget val 8>
Jag går på medieprogrammet och har foto som inriktning :P dock vet jag inte vad jag vill göra när jag "blivit stor" :o
Går på Medieprogrammet, inriktning Fotografisk Bild. Fotograf är något jag satsar på att bli. Är förhoppningsvis ganska nära ;)

Okej :) Jag funderar oxå på på att bli fotograf, men det finns ju typ inga jobb (?) Min studievägledare har typ sagt till mig att jag inte ska gå det p.g.a jobben :S Men vill man verkligen så tror jag absolut att man lyckas :) Sedan vill jag ha kul dessa tre åren oxå ^^

#4 Jag tror iofs det kan vara bra o ha en rätt bred utbildning egentligen men som min NO lärare sa, (han gick musiklinje) det går o plugga in extra kurser senare om det är så. Gymnasiet ska vara tre roliga år samtidigt som man samlar på sig extra erfarenheter.
Och ärligt, gisses vad jag lät proper 8>

#5 Exakt ! Bred linje är ju alltid bra, dock så har jag läst att om jag väljer egen val matte, NO m.m på media kommer den bli ungeför lika bred som samhäll :)
#4 En syo som säger att du inte ska gå Media p.g.a. jobben. Det känner jag igen, en kompis syo sa exakt samma sak. Men vadå, du kan komma in på mycket efter Media också. Din syo kanske tycker att du ska gå Omvårdnad för att det behövs många sjuksköterskor? En syo ska hjälpa en inte säga imot en. Tror din syo har fått allt fel för sig, hon ska hjälpa dig att få utbildningen DU vill ha. Inte den HON tycker du ska ha.
Om någon undrar över detta smått meningslösa inlägget så beror det på att jag kände för att skriva något meningslöst, men inte allt för IQ befriat.

Jag tror jag inte ska gå den linjen. Främst då jag också tror att det är ganska lite jobb. Fast det beror ju på hur duktig man är osv. Jag är ganska säker på att jag kommer ha det "vid sidan om". Dock vet jag ju inte ännu, men jag skall nog gå samhäll eller något annat. Än så länge finns det tid att fundera över det för mig, för jag har några år kvar. =D

#7 - jag tycker inte det var ett meningslöst inlägg. håller med dig till 100%!
Jag går It-Media, finns ingen fotolinje i närheten av mig, men jag kan däremot välja till både foto A och B i tvåan och trean.
Det spelar ingen roll vilken linje ni går, ni kan bli precis vad ni vill endå, allt beror på vilka ämnen ni väljer till! Annars skulle väl alla gå på samhäll. Själv valde jag det jag tycker är roligast, om det finns någon kurs du inte har möjlighet att läsa på din skola som du måste ha för den högskolelinjen du vill gå kan du alltid läsa in den i efterhand på Komvux och liknande. :)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Skall välja media på minirs i kungälv. Vill inget annat typ.

Jag vill gå exakt samma som du, men jag har 3 år kvar innan jag ska välja ^^

#7 Okej, så synd att du tycker att detta var ett så meningslöst inlägg.. :S Själv tycker jag det är kul att veta vad resten av "sverige" tycker och tänker :) Därför som denna tråden gjordes ^^
Jag vill jättegärna gå media, men får ej det eftersom "man inte kommer in på några högskolor.."
#13 Varför jag skrev att mitt inlägg var ett meningslöst inlägg var för att när jag väl skrivit klart det fattade jag inte ens vad jag snackade om. Hade noll-koll om vad jag skrivit och det blev inte bättre av att jag läste vad jag skrivit en gång till.
Men för att inte gå för mycket OT så säger jag som så. Man SKA välja det man känner för och det man anser är kul. Du ska trots allt gå tre år och om du inte trivs kommer det vara tre riktigt dåliga år men om du trivs kommer det vara tre av de bästa åren i ditt liv. Sen tycker jag att man ska välja lite efter skolan också, trivs du inte på skolan blir det sämre än om du trivs på skolan!
Ska ju välja i år och det ska snart vara inne men såhär har jag valt. Kommer lugnt att komma in på allt jag vill så jag känner ingen panik :)
- Val 1: Mediaproduktion - Sturegymnasiet
- Val 2: Mediaproduktion - Ljud och Bildskolan
- Val 3: Samhälle/journalistik - Ljud och Bildskolan
- Val 4: Naturbruk/Ridsport - Plönningegymnasiet
#14 Det gör du visst det, ser bara till att du får läsa de kurser du behöver för att få behörighet till de högskolelinjer du vill gå.
Många tror att det ska vara såhär och verkar tycka att media är rent skit, men jag tycker att min linje och skola är riktigt bra, jag har aldrig lärt mig så mycket som jag gör nu! Jag går på John Bauer i Västerås.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Känner igen problemen med SYOn… Våran SYO ville att vi alla skulle gå Naturvetenskap, eftersom att vi var tvungna att gå kvar på skolan och på så sätt kosta mkt mindre. Mig påverkade det inte så mkt, jag hade redan bestämt mig för vad jag skulle gå, men en kompis blev påverkad av det, och hon trivs inte speciellt bra nu… "/
Det är intressant att se att så många väljer gymnasie efter vad de tycker är roligt, jag hade definitivt en annan syn på saken när jag sökte.
Men har man ett intresse man brinner för och vill arbeta med så kan det ju absolut vara värt att satsa! Funkar det inte så går det ju alltid att utbilda om sig, det ska tydligen bli allt vanligare (och lättare att göra).
Jag kommer välja naturprogramet och foto som individuellt val.
Jag ska läsa Foto A + B… Foto A ingår i år 1 och B kan man lösa till… Ska läsa Samhäll/Estet :) (bild som estetisk inriktigt)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag ska gå Teknik, haha, ja vet inte vrf ;)
Men finns inte foto som inviduellt val, :/ så jag ska läsa tyska istl -.-'
Foto får ligga vis sidan om ;)
Har faktiskt ingen aning än, men något med Foto ska jag iallafall gå ^^ Håppas jag
Jag funderar på massa olika :P Natur ville jag först gå, men NO är inte min grej riktigt :P. Kanske får bli estet xD Det hade varit kul å gå nån teatergrejs också. Men graf eller ngt med foto ska jag ha som inviduellt val iaf.

Man skulle kunna plugga inom något ämne som man kanske tänkt att bli fotograf inom senare. Just för att skaffa mer kunskap om själva ämnet.
För mig var valet enkelt. Jag valde handels, dels för att jag tyckte jag fick mycket matnyttig information om handelsbranschen. Foto är ju bara en hobby för mig. Som jag ska ha kvar livet ut.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Går medialinjen och ska antagligen välja foto nästa år. MEn jag vet inte om jag ska jobba med det..

jag går it/media, inrikting media. tänkte satsa på min journalistisk och fotografering. då det är något jagverkligen tycker om.

jag går media, har läst foto A och efter sommaren kommer jag läsa foto B,C och förhoppningsvis D..just nu läser jag webbprogrammering B :)
jag valde media eftersom jag inte är bra på plugg, jag är alldeles för lat och svårlärd när det kommer till sånt. däremot har jag lätt för att lära mig praktiska saker så media var helt klart rätt val för mig..jag läser ju Sv A, Ma A, Hi A, Eng A + B osv fast en lite roligare linje..
Jag går medialinjen på kunskapsgymnasiet och ska nog välja foto. Men jag har inte bestämt mig än om jag ska fortsätta ha det som hobby eller ha det som ett heltids jobb

Jag ska välja vilket program som jag ska gå på iår. men valet är redan ganksa självklart för mig, tänker välja media, för att intresset ligger där. Dock är det nog inget yrke jag vill ha, utan kankse mer som ett kul jobb vid sidan. Själv skulle jag vilja bli Ekonom, vet inte riktigt varför jag vill det, bara en kännsa. Och den linjen jag ska söka in på, kan man läsa till några ämnen för bland annat om man skulle vilja bli ekonom. Vilket jag tycker känns okejj, mitt intresse under året + att jag kan få jobba med det jag vill. Dock blir det ju mer plugg, men det kan det vara värt.
Kommer söka till IT-media på John Bauer ( stavning? :P )
Jag hade gärna gått någon linje där jag får fota på skoltid, men jag ska gå Djurvård/natur eftersom det också är något jag tycker är intressant och kul och där har jag liksom naturämnena "färdiga" om jag vill plugga vidare. Vill ha en utmaning och tror att denna linjen kan ge mig det. Känns som om fotografering har jag mer tid för på fritiden och i framtiden. =)
Jag har kommit in på mitt första val som var media -foto.. och det är det jag vill syssla med i framtiden och självklart ha det som en hobby också. Jag ville ha ett yrke/utbildning innom hästar först, men det ansåg min mamma och pappa inte var bra utan det fick ja ha som hobby, därför fick fotograferingen första platsen elelr va man ska säga :P
Jag tänker ha det som hobby bara. Jag kommer däremot nog välja extrakurser med Fotografisk Bild senare år, nu har jag valt tyska.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.