Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 685 ggr
Eostra
0

Köpa systemkamera

Jag har funderat lite på att i höst/vinter köpa min första systemkamera. Har kikat lite på priser redan och har funderat på en Nikon D40 eftersom den är så pass billig. Eller skulle det löna sig att spara mer pengar och köpa en kamera med inbyggd autofokusmotor? Skulle gärna också vilja veta de största skillnaderna mellan de olika Nikon kamerorna (D40, D50, D60, D70 och D80).

Det är ju inte säkert att det är en Nikon jag vill ha men de verkar vara de billigaste och många här inne har ju Nikon. Säkert skulle det vara bra att i en affär testa lite olika märken. Har aldrig ens sett en digital systemkamera "live". :P

Hoppas dethär inte lät alltför flummigt. ^^

Majsbecka
0

D40: Liten kamera men har ingen egen autofokusmotor så därför får man köpa lite dyrare objektiv. Bra kamera tycker jag och passar en nybörjare och den har bra menyer (har en sådan själv

D50: den här kameran säljs inte längre och kan därför vara ganska svår att få ta på,om du ska ha en D50 får du nog köpa negagnat. D50 är större än D40 och behöver inte dom "lite dyrare" objektiven, men du kan ha de om du vill.

D60: som jag har förstått så är D60 ersättare till D40/x? Den är väll inte så olik D40 förutom att den tar fler bilder/ sekund(?) och har fler Megapixlar och självrengörande sak :P

D70: Den här kameran säljs inte heller längre (?) och om du ska välja på en D70 och en D80 så tycker jag att du ska ta D80.

D80: D80:n känns som ett mellanting mellan D40 och dom större modellerna. D80 har söttre grepp än D40 och har 10.2 Mgapixlar. På D80:n behöver du inte ha "dom dyra" objektiven men du kan ju ha de :)

Inte så jättebra att jämföra dessa kameror då jag bara har testat en, D40. Jag tror att det ska finnas recensioner om dessa kameror eller i alla fall några här på HF :) Lite inte heller på all informationen jag gav för jag är inte 100% säker :P Lycka till!

Eostra
0

#1 Tack så mycket! :)

Pedro
0

Jag föreslår en Canon EOS 400D eller 450D

Enkla menyer, perfekta nybörjarkameror. Båda med inbyggd autofokus

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

[michaelalundgren]
0

Jag tycker Canon EOS 350D var en väldigt bra instegskamera, och tror inte att 400D eller 450D är sämre.

Magster
0

Canon tycker jag du ska ha! En EOS. 450D är ju ny och säkert en bra kamera. Annars finns ju 400D som ine alls är så farligt dyr heller.
EOS är lite mindre men mycket bekväma att hålla i, snabba och ger alltid bra resultat i skärpa och färg.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

ssofia
0

För att virra till det ordentligt förslår jag marknadens minsta systemkamera, Olympus e410, ett relativt billigt alternativ till nybörjare. Också enligt mig en kamera för nybörjare.

Det har nu också kommit ut en uppdatering av denna modellen, E420.

Objektivutbudet är inte särskillt stort eftersom E-systemet är väldigt nytt. Men det kommer hela tiden mer och mer objektiv som passar för olympus. På flera ställen kan man också köpa paket med kamerahus och två objektiv, ett vanligt och ett telezoom. Då e420 nu har kommit kommer e410 sjunka ännu mer i pris under sommaren.

saragrennberg
0

Jag håller med #3,4,5

Jag tkr det är mer värt att köpa nån form av canons kameror, än att köpa en d40, d40x eller d80. Dels för att d40 och d40x inte har inbygd autofokus, och det skulle bli ganska dyrt att köpa objektiv till dessa, och d80 är inte världens bästa "nybörjarkamera".

Cavello
0

#7 Får man fråga varför du inte tycker att D80 är världens bästa nybörjarkamera? Skulle vara intressant att höra dina tankar ^__^

saragrennberg
0

Hm, jag vet inte riktigt, alltså, det är ju inte det att det är en dålig kamera, för det är ju en grym kamera, men jag tänkte mer att det är mer inställningar och sånt, och kan bli lite för kraftig, fast jag vet egentligen inte, jag har bara gått på det andra har sagt, och dom brukar säga att "det är väldigt mycket mer inställningar osv." Men det kan nog mkt väl vara en bra nybörjarkamera.

Sen kanske intresset bleknar, och man använder kameran mkt mindre än vad man har tänkt, och då är det ju lite smått onödigt att ha köpt en kamera för så mkt pengar, som man dessutom låter ligga mesta tiden.

Men tar man steget till systemkamera, så brukar ju intresset hålla i sej, men det finns ju enstaka fall där det inte har gjort det. Och kameran har fått ligga..

Magster
0

#9 - Att kameran får ligga har jag aldrig tänkt på. Snarare tvärt om, kommer den dö av att man fotar så mycket som amn gör? Haha!
Men du kanske inte har det allra hetaste intresset för fotografi utan vill mest hålla på med det lite smått om jag förstår rätt?
I så fall är en billigare kamera ett bättre köp, absolut!

Föreslår Canons EOSar ännu en gång vid den punkten :)

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

saragrennberg
0

Hoho, nejrå, min går också hela tiden! Jo, jag tror också på nån av Canons till att börja med iallafall, det är då inte nån kamera man kommer att bli besviken av tror då jag iallafall. Hade D50's fortfarande tillverkats, så hade jag rekomenderat en sån (har själv) Men jag tror att det skulle löna sej att köpa sej en begagnad sån också faktiskt.

Eostra
0

Tack allihop för era tips, ska se lite vad jag orkar spara pengar till. ;)
Skriv gärna ungefärt pris på de kameror ni föreslår! (:

Marija
0

Jag skulle köpa en Nikon D80. Har endast känt på den och tycker att den verkar trevlig. D80 har inbyggd autofokusmotor till skillnad från D40/D40x/D60, vilket gör att du har fler objektiv att välja på. Nikon D80n (endast hus) kostar runt 7000:- just nu, lägg till en 1000-lapp så får du kitobjektivet med.

Jag föreslår att du åker till en affär och tittar lite närmare på kamerorna du är intresserad av.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

[exsh]
0

tänk bara på att inte köpa första bästa, diskutera med ngn som kan en del om kameror, och fundera på vad det är du skall ha den till..

är det bara att du ska ta kort ibland, så kanske du inte behöver ha en kamera för 10.000 .. men vill du satsa, så köp inte en för 3.000 .. det är väl mitt tips iaf :P

Eostra
0

Putt! :)

LnKarlsson
0

Men vem behöver autofokus? Jag har en D40x och ett sigma 70-300 som jag alltså endast kan köra manuell fokus med. Har nu vant mig vid det och skippar autofokusen även på kitobjektivet som har inbyggd motor.
Tror ni proffsen kör auto? ;)

Eostra
0

Var igår och köpte en Nikon D40. Det fick bli den iaf. :)

denisesalomonsson
0

Jag har fått en D60, oh my god va jag älskar den kameran :D greppet, kvaliten och allt!