*suck* vitbalansen?!
Blir det så i alla olika ljus? Molnigt, mörkt, strålade sol, solnedgång osv?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Ja, det är otroligt störande!
#3 Men exponeringskompensationen påverkar väl inte vitbalansen?
#3 Det är exponeringskompensationen.
Nej jag har inte varit och ändrat där
Vill du visa nån mer bild? På min skärm är endast skuggan på halsen blå i #0, och det är inte helt ovanligt att den bli blåaktig på skimlar.
Jag har en D40, om man har auto på och ändrar den genom att gå in på menyn istället för att klicka på ok kan man klicka en gång åt höger, där kan man ändra från 0 upp till +3 eller -3 ju mer minus man har desto varmare färger och ju mer plus desto kallare, är det detta du kan ha ändrat?
Jag vet att jag gjorde det en gång o blev fruktansvärt arg för att alla bilder blev helt blå (kalla i färgerna) xD Skickar med en oredigerade bild på en skimmel från den tävlingen
(syns väldigt tydligt att jag inte hade riktigt bra inställningar…)
Som jag tidigare sa så har jag inte varit och ändrat där. Jo jag kan lägga upp nån mer bild, tyvärr är jag inte hemma just nu men fixar det så fort som möjligt!
#8 men det ser ut som exponeringskompensationen
#10. Vad används exponeringskompensationen till? :o
#11 Att kompensera exponeringen… ;)
Exponeringskompensation innebär att man anpassar kamerans ljusmätare efter det omgivande ljuset.
#12. Hm, sa inte mig så mycket :$ Har aldrig vågat mig på att röra dom inställningarna i alla fall, har inte ens fattat hur man ställer in vitbalansen manuellt
Får be min lärare förklara det för mig när skolan börjar om :)
#10 Hehe okej då X)
Jag använder ofta exp.komp.