Ang. Minneskort
Hejsan (: Jag fick min systemkamera i februari, en Canon EOS 400D samt ett objektiv och lite annat. Jag har två stycken CF-kort, ett 1GB och ett på 2GB. Jag ska på väldigt mycket utställningar och tävlingar i sommar, och jag ska köpa mej 1-2 minneskort till. Jag vet bara inte vad. Jag har funderat länge, länge på ett 4GB. Där får man plats med riktigt många bilder. Men så finns ju "OM". Och om jag skulle tappa minneskortet, eller råka ta bort alla bilder eller något, vilken katastrof som helst, så skulle ju ca 700 (typ) bilder försvinna. Och jag kanske har bilder på kortet som jag ska sälja sedan. Inte så kul att tala om för köparen att bilderna inte finns längre, eller hur? Men samtidigt kan det ju vara så att jag inte alls tappar bort det eller så, utan att jag kommer hem med ett fullt minneskort.
Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag köpa mej ett CF-kort på 4GB eller ska jag köpa ett på 2GB och ett på 1GB? (; Hjälp mej nu ^^
Jag tycker du ska köpa ett på 4 GB, se bara till att ha ett bra förvaringsutrymme för minneskortet ;) Slarva bort det tror jag inte du gör, om du inte är väldigt slarvig dvs. ^^,
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag skulle nog hellre satsa på 2 mindre typ 2GB. Nu vet jag iofs inte vilket format du fotar i.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Tkr du ska ha flera 1-2 GB minneskort! Som du säger tänk om det kraschar! Då går du miste om måååånga bilder! Så flera små är bättre..
Jag har ett 4GB och har inga problem mad att hålla reda på det, det sitter alltid i kameran, och jag tar inte mycket mer bilder än vad det rymmer.
Men du skulle ju kunna köpa 2st 2GB också, men då blir det ju lite jobbigare att hålla reda på dem.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Tack allihopa :D Jag funderar lite till :D

Jag har ett 1gb, ett 2gb och ett 4gb. Har visserligen aldrig använt 4gb för det funkar inte i min kamera, men jag kommer använda det när jag köper d80 ^^
Det beror på hur stora filer du får ut av din 400D men tror att den har 10 megapixlar? Då skulle det nog vara bättre med ett 4gig tror jag om du fotar med hög kvalitet också.
Till min D50 hade jag olika 2 gig (6 megapixlar + medium kvalitet) men eftersom D300 tar dubbelt så stora bilder (12 megapixlar + medium kvalitet) så har jag olika 2 gig till den.
Satsa på flera små kort, visst det blir något mer kort att hålla reda på men hanteringsmässigt är det väldigt mycket bättre. Tänk så kraschar ett kort? Vad gör du då? Senast ett kort kraschade för mig va ganska länge sen men för en kompis va det bara två veckor sedan. Det fanns bilder på kortet som skulle säljas och efter lite jobb lyckades vi rädda bilderna via Rescue Pro eller vad programet heter. Men alla filer gick inte att få fram tyvärr.
Så t.ex.
1st - 4Gb kort = 350 rawfiler (1D Mark II N)
2st - 2Gb kort = 175 rawfiler/kort (1D Mark II N)
Går ett 4Gb kortet sönder så försvinner alla 350 bilderna men om ett 2Gb kort går sönder så försvinner bara hälften.
Själv har jag 1st - 1Gb, 2st - 2Gb & 1 st - 4Gb. Just nu använder jag bara 2Gb korten och 2st - 2Gb kort till är beställda.
Men jag tycker du borde satsa på 2st - 2Gb istället för 1st - 4Gb.
/B.
Jag har aldrig förstått detdär med problem med minneskort. Det är ju bara att holla koll på dom, det är ju inte så att man stoppar ner dom i fickorna, utan man har dem ju i speciella fack i kameraväskan.
Tycker inte det spelar nån större roll vilket du köper. Jag skulle tagit flera 8GB.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Tack så jättemycket alla, ska fundera lite till :D
tycker att du ska köpa 2 minneskort :)