Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 694 ggr
Eostra
0

Besviken - Nikon D40

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte min Nikon D40 för en vecka sedan och var för ngn dag sedan och fotade pappas hund. Jag tror att jag hade på S och ISO på HI 1. Kollade igenom bilderna först idag och märkte att de var jättebrusiga! Blev riktigt besviken. Trodde att man då man äntligen köpt systemkamera kunde ha ISO på hur högt som helst, men tydligen inte. :( På kameran syntes inget brus alls.

denisesalomonsson
0

Tråkigt :(

Eostra
0

Såhär såg det ut före jag höjde ISO..

Ellsa
0

Du hittar nog inställningarna snart! :)

Cavello
0

HI1 motsvarar ISO 3200 och högre och D40 brusar en del på de nivåerna.

Men tänk på kompaktkameror som brusar redan vid ISO 200.

Koohinoora
0

Du skulle köppt Canon ^^ Inte alls mkt brus på hög iso :)

ElinSvensson
0

#5 jo, men inte lika mkt :P

denisesalomonsson
0

Nikon ska  man ha ;D

Koohinoora
0

#6 Kan inte hålla med helt :P för jag hadde högsta ISO'n en gång och det var inte nå brus i mina bilder då. :) Men det beror ju givetvis på vart man är osv. :)

Cavello
0

#8 Du kanske använde brusreducering då i kameran? :)

Koohinoora
0

#9 Ska ja vara ärlig så har jag ingen aning x) det var när jag nyss hadde fått den nästan, kommer inte ihåg vilka inställnignar ja hadde förutom hög iso x)

Magster
0

Eftersom att du är ny på systemkameran och inställningarna tror jag inte att det är så mycket kamerans fel egentligen utan mer ditt.
Snart lär du dig inställningarna ska du se och då blir det bättre blier. ISO är det mest knepiga man har att göra med tycker jag, tur att man har en nästan brusfri kamera. ;)

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Eostra
0

Hade även på brusreduceringen men det hjälpte inte alls.

Lizzan
0

Jag säger som Maggan att eftersom du nyss har köpt kameran så är det troligtvis mest ditt fel att bilderna blev som dom blev. Det tar alltid ett tag att lära sig en ny kamera, jag minns själv hur mina bilder blev när jag nyss hade köpt min Nikon D40. Men det är bara att träna på och ISO är knepigt att få rätt.

Eostra
0

#11 och #13 Kanske ni har rätt, men jag vet inte vad jag skulle ha kunnat ändra för att få mindre brus. Lägre ISO förståss, men då hade bilderna blivit rätt så mörka då jag hade ganska hög slutartid.

underbaraste
0

På den här bilden hade jag ISO'n på HI 1 för anars blev dom så suddiga, men jag tycker inte det är så jätte mycket brus? Dock är ju underlaget rätt brusigt men det är smällar man får ta. xD
Kvalitén är rätt dålig för har inte orginalet på den här datan utan kopierade den från min bilddagbok…

Anna
0

#8 Fotar man ljusa föremål med högt ISO syns knappt inget brus, så det behöver inte vara Canons förtjänst :p

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Koohinoora
0

#8 Det vet jag ^^ Och skrev i princip det också ^^ Men sedan är ju canon ganska känt för att inte ha mycket brus jusst vid hög ISO. :)

Lizzan
0

Det är bara att träna på

Cavello
0

#17 Inte nu längre, nu är de ganska nerpetade av D3 och D300.

Milla
0

Hm jag har en Nikon D40 som jag är super nöjd med, jag fotar med ISO auto och sport på detta fotot.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Trollis-
0

#20 Aaa, vilken söt ponny! :)

jojjehanna
0

Det är sällan man brukar behöva så höga ISO som 3200. Har själv aldrig fotat med mer än 1600 tror jag. Men jag har Canon så där är ju brusnivån bättre… Jag undrar om du verkligen inte hade klarat dig med lite lägre ISO ändå. Ser inte helt hopplöst ut i det ljuset, jag har fotat i mörkare förhållanden med lägre ISO.

plutten-92
0

Jag är också väldigt nöjd med min Nikon d40 har inte varit några problem än så länge ;)

[chriistina]
0

Jag fota med ISO 1600 i ett ridhus en gång och bilderna blev bara ytterst brusiga. Syndes knappt om man inte kollar noga.
Så jag tror du skulle ha klarat dig med en lägre. Det tar tid att lära sig en ny kamera. Så tror bara du behöver lära dig lite mer så kommer det gå bättre =)

Muwrat
0

tror som de flesta att det är du som behöver öva p åden kameran 8)

Eostra
0

Ska försöka testa mig fram lite mer, och som Attlid säger tror jag att mörka föremål blir lättare brusiga än ljusa. :)