Bildförsäljning - hjälp
Nu när jag bygger på en ny hemsida kommer jag även försöka sälja lite bilder men jag har ett par frågor som och jag skulle vara tacksam om ni bille hjälpa mig att besvara dessa!
När ni sålt en eller flera bilder vad får köparen då använda bilderna till? Kommer ni överens om detta?
Är det tillåtet att sälja bilder på ekipage/personer till någon, utom personen själv, utan tillstånd från personerna på fotot?
Kan man sälja en bild flera gånger eller endast en?
Tack på förhand
Mvh Jessica
Vi kommer överrens om hur bilden får användas. Mina kunder brukar få använde dem privat, skriva ut till privat bruk men inte publicera någonstans på internet utan mitt tillstånd.
Ja det är tillåtet att sälja bilder på ekipage till någon annan är personen på bilden, så länge det inte handlar om reklam.
När man säljer sina bilder säljer man inte sina rättigheter till fotot, så man kan sälja bilder fler än 1 gång! Säljer man rättigheterna till bilden dock - vissa företag vill vara säkra på att enbart dem har tillgång till bilden - så får man inte sälja till någon annan.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Tack så jättemycket för ditt svar! :)
Om kunden frågar, brukar de då få publicera bilden på t.ex. bilddagboken , egen hemsida m.m. om ditt namn och hemsideadress finns med?
Jag brukar skriva ett köpkontrakt vad de får använda bilderna till, t.ex. mitt senaste ekipage ville köpa bilder till hingstannons, hemsida och privat bruk. Då har jag signerat att det är okej. Din andra fråga har Anna svarat på..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Okej tack :)