Sigma EX 100-300/4,0
Tänkte kolla med er HF iFokus medlemmar om någon testat/äger ett Sigma EX 100-300/4,0 DG APO HSM? Det har fått extremt bra kritik på många ställen och även från flera frilands fotografer, men vill ändå höra från en hästfotograf vad den personen tycker om objektivet i häst sammanhang, hur det fungerar med vikten med tanke på att man inte hinner med stativ och hur det klarar av rörelse (av fotografen, inte motivet)
//Elin
*putt* Ingen som testat eller vet någonting alls? :O
Jag kan inte säga något om hur det är att använda för jag har aldrig testat objektivet på jobb eller liknande. Vikten är därimot inget problem alls, det väger nästan precis som mitt 70-200 2.8L och det är inga problem. Man kan handhålla hur länge som helst. Så vikten har du nog inget problem av, dock kan jag inte säga något om hur det annars är tyvärr..
Jag vet ingenting om obejktivet men tror nog att 100 kan bli lite väl tajt vad gäller hästfoto…
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Tack så mkt ^^, tror inte det blir allt för tajt med 100mm om jag ska va ärlig, ligger alltid över ändå, sedan har jag optik som går ner till 18mm, så då får jag väll byta.
Jag har ett 80-200 och jag har aldrig upplevt 80mm som tajt. 100mm kan nog däremot kännas lite tajt ibland.
Varför inte satsa på ett ljusstarkt 70-200mm istället? :) Bara undrar.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Är inne på ett 300mm, har tittat på NIKKOR's 70-300mm VR optik, då behövs inte de ljus kännsliga lika mkt eftersom bilstabilisatorn täcker det. Jag är ändå ingen inomhus fotograferare så jag har inte tittat så mkt på ljus starkt. Det pendlar emellan Sigmat och Nikons
Nikons 70-300 med VR har jag hört mkt gott om! Att VR täcker upp en dålig bländare kan jag inte hålla med om dock, jag hade aldrig kunnat fota skarpa bilder i mörka ridhus med bländare 5,6 och VR ;)
Jag älskar mina F2,8 objektiv - de ger sånt himla härligt skärpedjup!
Jo man har ju det, men lika mkt om Sigmat, om inte sigmat fått mer. Topp betyg från tidningen foto "En av de bästa telezoomarna man kan köpa" och även från flera fotografer 5/5. Priset är ju otroligt lågt för det man får, men det kostar dubbelt så mkt som Nikons, svårt att avgöra som sagt
(hann inte se det du skrev efter du ändrade inlägget)
Vad heter dina F,8 objektiv? skulle vilja kolla lite på dem :)
Mitt telezoom heter Nikon AF-ED 80-200/2,8D - jag har den äldre versionen med skjutzoom som inte säljs längre - aldrig varit nöjdare med ett köp.
Även mitt makroobjektiv har F2,8 - Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1. Men makro var du ju inte ute efter ;)
Okidok, skjutzoom har jag prövat på, känns mysko, haha. Men jag ska jämnföra vidare och se vilket objektiv jag bestämmer mig för. Tror ändå det blir sigmat, får se ^^ Tack för hjälpen Anna!
Kazibum: Bara ett litet tips, den 80-200 2.8 som Anna har finns även i "ring-zoom" eller vad man ska kalla det. Har inte den blekaste aning vad det heter egentligen men men. Ligger väl runt 6000-7000:- begagnad, och ska enligt en kompis i Malmö vara riktigt bra. Bara ett alternativ om du inte gillar skjutzoom alltså..
#12 Tack för tipset, ska försöka hitta det :)