Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 490 ggr
Tindrar
0

Bättre skärpa!

Tycker min EOS 400D har dålig skärpa… Vad ska jag ha för inställningar ifall jag vill fota utan stativ och så bra skärpa som möjligt? Ska blixten vara med isf?

Anna
0

Vad har du för objektiv?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Tindrar
0

Har ett 70-300mm (tamron) och ett 18-55mm (canon som följde med när jag köpte kamerahuset) Vill du ha mer info?

Ellsa
0

#2 Dina objektiv är inte utav den skarpaste sorten.

[PeterWem]
0

18-55 är inga som helst problem med att få bra skärpa.

Magster
0

Tamrons 70-300 e lite sådär när det kommer till skärpan, tyvärr. Särskilt om det är på långt håll.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Monday
0

Jag har fått många skarpa bilder med mitt fd 18-55, tamronet å andra sidan är ett objektiv som inte riktigt håller lika hög klass. Man får vad man betalar för, åndå ska det gå att få skarpa bilder med det också. Har du någon bild du kan visa som blivit suddig?

http://www.regret-nothing.com

MLphoto
0

Mitt Tamron 70-300 har inga problem med att hålla skärpan, så det verkar ju lite märkligt..

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Tindrar
0

Förklarade dåligt #6. Menar liksom inte skarpa som andra bilder, och hittar inte skärpan någonstans på bilden… Ska titta efter nån bild… Där, den är större egt, men hittar ingen skärpa på bilden. Alltså skärpan har dom fördelat över hela bilden. Jag vet att bakgrunden är ganska suddigt, men mer skärpa skulle jag ändå vilja ha, om det går. Bilden är fotad med 18-55mm och har inga bra med 70-300mm då jag inte fotar så mycket på långt håll.

Monday
0

Den bilden är ju lite suddig pga lång slutartid, är det du menar? Lite skärpa runt ögat finns ju.

http://www.regret-nothing.com

Anna
0

Tar man med blixt i mörka tillstånd kan du inte förvänta dig bra skärpa - dels är den inbyggda blixten i kameran inte bra alls, och dels är det jättesvårt att fota i mörka tillstånd med de objektiv du har eftersom de inte släpper in tillräckligt med ljus i kameran.

Blir det oskarpt ute i solljus också?

annaattlid.se

Tindrar
0

#9 Just ögat är redigerat pga att det var rött…

Tindrar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ute. Tycker fortfarande den inte blir superbra:/

Anna
0

#12 Bättre än sådär får man inte med de objektiv du har, det skulle vara i solljus isåfall.

Vad är det du vill ändra på med skärpan? Att hästen ska vara skarp och bakgrunden suddig? Är det det du saknar?

annaattlid.se

Tindrar
0

#13 Ja… Fast har försökt lärt mig, men är sämst på det…:) Men ska kolla efter solljus bilder nu och se om dom är bättre…

Anna
0

#14 Suddigare än sådär är det svårt att få med de objektiv du har - de har så pass dålig bländare (bländare = styr hur mkt ljus som släpps in i kameran samt hur suddig bakgrunden blir).

annaattlid.se

Tindrar
0

Nja.. Har fotat så lite med hela kameran känns det som. Men då har jag väl svaren. Det går inte helt enkelt;)

[PeterWem]
0

" Suddigare än sådär är det svårt att få med de objektiv du har -"

Med tamron och största brännvidd borde det inte vara några som helst problem.

Anna
0

#17 Självklart - det var därför jag skrev dit "(bländare = styr hur mkt ljus som släpps in i kameran samt hur suddig bakgrunden blir)". Men F4,5 ger ju inte samma suddiga bakgrund som F3 eller F2,8, menade jag. ;)

annaattlid.se