Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 844 ggr
Magster
0

Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro

Äntligen! Då var det dags för lite uppgradering. Nämligen ett nytt objektiv.
Jag ska köpa ett Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro till Canon AF + UV-filter + microfiberduk.
Har längtat efter det här enda sedan Anna köpte sitt ljusstarka objektiv och jag tror nog att jag kommer bli mycket nöjd! Någon som har denne optik? Skulle vilja ha lite info om hur ni tycker det är. Läst lite recentioner om det och det verkar vara ett toppenobjektiv men med lite högljud och långsam fokusering på AF, men tror inte det kommer störa mig.
Ska beställa det senare idag och får nog hem det inom några dagar bara.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Hakimi
0

Min kompis har det objektivet, som sagt väldigt snurrig AF, men när den väl hittar fokus så blir det en mega fin skärpa!
Dock vet jag inte om den är så lämpad för hästfotografering, då de tog lång tid för den att hitta fokus som sagt, annars ett kanonoptik!

Magster
0

Väldigt snurrigt? Hur snurrigt?

Medarbetare på Hästfoto.

Anna
0

Samtliga telezoom 2,8-objektiv som inte tillhör t.ex Canons L-serie har snurrigare och mer högljudd AF än de ur L-serien. Svårt att komma undan.

Mitt Nikon 80-200/2,8 är snurrigt IBLAND men hittar alltid fokus och det är ändå en 11 år gammal modell…

Tror verkligen inte att detta är så pass snurrigt att det inte lämpar sig för hästfotografering.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Isak
0

#3 Canon har inga 70-200 som inte är L.

Sen beror det ju rätt mycket på ifall det är AF-motor i optiken.

Jämför jag mitt 70-200 2.8 L USM mot mitt 50 1.8 II som inte är USM så är AF:n bättre på telet.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Anna
0

#4 Det sa jag inte heller ;) Men kanske uttryckte mig lite luddigt.

annaattlid.se

Cydonia
0

Jag tror inte att man kan komma bort från snurrandet helt på något objektiv. Min Canon 70-200/4 L snurrar väldigt sällan, men den kan!

Anoziz
0

Du får gärna berätta hur det är sedan (recensera) då jag är lite intresserad utav detta objektiv!

Hakimi
0

T.e.x så hamnade fokusen på fel ställe hela tiden, och jag hade den på automatisk AF, fokuspunkterna flyttade på sig hela tiden, ville inte liksom bestämma sig kändes det som. Och så var det långsamt - en av anledningarna till att jag inte tyckte den var lämpad för hästfotografering. Men självklart går det ju! Jag testade ju bara objektivet en kort stund, man måste ju vänja sig vid objektivet, sedan vet man hur man ska göra.

Anna
0

Fokuspunkterna i sökaren, bytte de plats? De ska de väl inte göra? Jag flyttar runt mina som jag vill och de flyttar sig aldrig…

Är inte så kunnig om just AF-punkter, man kanske kan låsa dem (jag kanske har gjort det)? ;)

annaattlid.se

Isak
0

#9 Vet inte hur det är, men på Canon kan man välja att enbart använda en av det antal fokuspunkter man har. Jag själv använder enbart den i mitten.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Hakimi
0

Nej nej inte så :D
Har ju som sagt Automatisk AF - att kameran väljer vart den vill fokusera. Ibland liksom, så lyste fokuspunkterna rött, vilket betyder att den har hittat fokus och man nu kan ta bilden. Sedan när man tryckte avtryckaren ville den ändå inte ta kort! Så prövade man att fokusera om, och då bytte punkterna plats, fast man stod på precisa samma ställe och motivet inte hade rört sig. Sedan blev det i sökaren att helt plötsligt blev allt oskarp, och sedan hitta den fokus igen, blev oskarpt igen! Funkade inte förräns jag testade manuell fokus och specifik fokus, då funkade allt finemang!

elinnn
0

#0: Avensjuk man blir! FörvånadOskyldig

[Mqvist]
0

Har du beställt det nu Magster? :)

Cyberphoto ligger på samma område där jag bor på. (A) Kan man gå in och kika där eller kan man bara beställa därifrån?

Magster
0

Har läst en hel del recentioner och de säger inget om något snurrande, utan mest seghet. Så jag struntar i det. I värsta fall får väl det bli MF som gäller, man måste ju lära sig det nån gång också.
Fattar inte riktigt vad du säger Hakimi mer än att objektivet lär suga men jag vet inte hur du testade det så jag vågar inte lita riktigt på det du säger. Var det med en Canon du fotade med dessutom? Var det med en Nikon kan det ju skillja en del på funktionen.

#13 Ja, nu är det beställt, från Cyberphoto!
Jag vet inget om de har butiker, har inte rört objektivet innan utan beställde direkt från nätet. 
Har även köpt en väska och ett extra batteri till kameran. Och ett UV-filter och en putsduk följde med objektivet i ett kit.

Medarbetare på Hästfoto.

Hakimi
0

#14 Både kameran och objektivet var min kompis. Jag fotade med en Nikon D50 tror, tsm med det objektivet. Ställde lite frågar av min kompis via msn, hon sa att hon hade köpt det begagnat - så det kan också vara så att hon hade råkat ut för ett dålig exemplar.
Som jag redan har sagt: Det tar tid att lära sig ett objektiv och hantera det. Jag prövade det i 5 minuter liksom…

[michaelalundgren]
0

#14 vad roligt :) Är inte det minst avundsjuk :P
Hoppas du får ett objektiv du kommer trivas bra med!

Isak
0

#13 De har ingen butik, utan bara ett utlämningsställe.

Du beställer fortfarande via hemsidan, men väljer "hämta på lager" i kundvagnen.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

[Mqvist]
0

#14 17# - Okej. :)

eliinb
0

Även fast jag inte vet något om objektivet, så tror jag du kommer bli nöjd! Det verkar bra. :)

Magster
0

Har vi tur får jag det imorrn! Fast vet inte om vi kan hämta ut det då, kanske hämtar det på fredag annars.

Medarbetare på Hästfoto.

Lininaa
0

Härligt =)

neonrosa
0

Åååh, det är ett sådant jag ska satsa på! Inte lite avis ^^ Förhoppningsvis kan jag få ett eget i vår någon gång, suck :p

Magster
0

Jag får det på måndag! :D

Medarbetare på Hästfoto.

Magster
0

OBJEKTIVET HAR KOMMIT! :D

Medarbetare på Hästfoto.

[michaelalundgren]
0

Härligt

Anoziz
0

Vad roligt!!

Marija
0

Åh, grattis :D

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

denisesalomonsson
0

visa bilder :D

Magster
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha, jag vågar faktiskt knappt hålla i det än så länge. Det är rätt tungt och jag är sååå rädd för att tappa det eller nått sånt.
Här är en bild iaf, tagen innomhus i rätt ljus miljö, har en till bild på min mamma dock, men jag vill helst inte visa upp den offentligt. Där syns det iaf att objketivet klarar sig riktigt bra i mörkare miljöer!
Ska fota mer med det idag sen.

Medarbetare på Hästfoto.