Närgräns?
Hej! Jo de e så att jag har en kamera på gång (Nikon D50) och jag vill verkligen ha den men de enda objektivet som ingår är ett 55-200mm objektiv och min fråga till er är då vad är de NÄRMASTE man kan komma sitt objekt med de objektivet. asså ex. om jag står 1 m från kameran kan jag fota då? Snääääälla behöver hjälp med detta <333

beror på vad det är för objektiv, men vissa ligger ju på 0.95 m.
Närgränsen är lite mer än 1m tror jag men inte mycket.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#1 de står tyvär inte va de är för objektiv men vet du vad närgränsen brukar vara asså ca. Måste nämligen övertala att man inte behöver ett typ 15-70mm objektiv utan man kan köpa Makro sedan.
Som sagt, närgränsen brukar vara på ca. 1 m.

runt 1 m - 1.10 kanske ? det är väll fusk macro som har 0.95, eller vissa.
det är väll vad d u tjänner att du har behov av, om du nu vill ha ett macro istl, för 15-70. ja är väldigt beroende av vidvinkel, så ett 18-55 är rätt bra för mig ^^

Asså de jag är ute efter är ju objektiv att kunna fota mina kära hästar med så de behöver ju inte va så himla nära för allt om inget annat så kan man ju ex zooma in ögat om man vill ta på de asså..

då tkr jag att ett 55-200 låter bra, andvänder det själv. ^^

#7 Precis, sen när man samlat ihopa lite nya pengar kan man ju köpa macro elr önska sig 

OJ! O_o hur kunde de komma 3st :S Tryckte en gång till bah för den inte ladda :S

gör du så! du känner väll sedan vad det är du vill ha ^^

#12 Men du har väll kito objektiv till din kamera? använder du de?
Den ligger väl på runt 1m?
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

kit ? ngn ting säger mig, 0.28 eller så är det 0.45. det ligger uppe, lat nog, så orkar jag inte springa upp och kolla :P
jag andvänder det annars, inte till hästfotografering, men till natur bilder och jaa, lite allt möjligt :P

Närgränsen på det objektivet är 1,1 m

#16 på vilket objektiv :O

Ojdå (A) Jag bläddrade bara ner och trodde hon menade Nikons 55-200 :P

haha :P tänkte det, 18-55 och närgrens på 1.1 m. hm haha, :P

#18 Jag menade 55-200mm ;D

Hehe alltså så här är det:
Med kitobjektivet trodde jag ni menade Nikons 55-200mm, så jag sökte upp vad det var för närgräns på det. På 18-55 har jag ingen aning, tror någonstans mellan 20-40 xD

Ok ;D