Kritik - Porträtt
Fotade ridskolehästarna idag och skulle gärna vilja ha lite kritik! Lassa på med kritik nu :D
Alla bilderna är fotade med:
ISO: 400
Slutartid: Mellan 650-1800
Bländare: 5,6
MVH Sofia

#1 Bra uttryck, fin placering av skärpa osv. Däremot är jag inte överförtjust i vinkeln - hans vänstra öga (höger på bilden) försvinner in i hans hårrem och han ser även ut att ha ganska kraftig underhals på bilden vilken inte är smickrande. Tycker färgerna är lite dassiga - mer kontrast och höj färgmättnaderna enligt mig. Skulle även lägga en vinjett för att rama in mer. Jag skulle även plockat bort tyglarna, som det är nu blir det lite mycket med både grimskaft och tyglar. Den kvadratiska beskärningen faller mig inte heller i smaken, mer luft åt höger! =)
#2 Vilket supersött uttyck! Mycket fin vinkel enligt mig, hästen ser bedårande ut. Även här lite dassig bild pga avsaknad kontrast och lite starkare färger. Tyglarna gör ingen nytta i bilden, det rör bara till allt. Denna bilden skulle göra sig bättre i stående format. Luften till höger tillför inget. Beskär stående runt hästens huvud & hals tycker jag.
#3 Fin bakgrund, bra skärpa osv. Skulle vilja se i stående beskärning pga samma orsak som #2. Gillar inte vinkeln, hästens mule ser enorm ut i jämförelse med resten av huvud & kropp! Hade du fotat lite mer uppifrån hade du kunnat undvika det. Annars fint, mjukt ljus.
#4 Den här känns nästan lite oskarp - antagligen pga det skarpa ljuset - och skuggan på halsen och halva huvudet förstör mycket enligt mig.
Mvh Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#5 Tack! :D Tyvärr, så skulle tyglarna ligga kvar.. Så det kan jag inte göra något åt.