Bilder Ponnia Cup Växjö 2008
Jag var på de två första dagarna av Ponnia Cup och fotografrade litegrann, och skulle gärna vilja ha lite feedback på några av bilderna jag plåtade. Ja, redigering har förekommit. And please, bear in mind; Detta är faktiskt den första hoppning/dressyr tävling jag fotograferat någonsin. Och försök bortse från loggan, jag hade bara lite kul :)
Bilderna är från Dag 1, som bara var en uppvärmningsdag, alltså ingen riktig tävling.
#0 - Liten ponny och ryttare Hoppbana 1
#0 Fin, söt bild på ett gulligt ekipage. En bild som ägaren säkert skulle bli glad över men den säger mig ingenting - foton på dessa höjder säger mig oftast ingenting ;) Då är det till att göra dem riktigt speciella! Men tekniskt, bra bild.
#1 Uttrycket från hästen är mycket fint. Bra del av språnget. Kompositionen tycker jag drar ner på helhetsintrycket - ekipaget hoppar nästan ut ur bild istället för den gyllene regeln att hoppa in i bild. Mindre luft över och till höger och mer åt vänster enligt mig.
#2 Som den är nu är jag inte överförtjust. Hade du panorerat, dvs sänkt slutartiden och rört kameran samma håll som hästen rörde sig hade du fått en mycket effektfull bild. Som den är nu ser jag bara en hoppbild tagen i "fel" del av språnget, tyvärr. Däremot är kompositionen helt ok, kanske lite mer under.
#3 Fint tävlingsporträtt med härlig dof! Synd på alla skuggor som bildas av solljuset - direkt ljus är det sämsta att fota i =(
#4 Bra bild, däremot känns den väldigt sned och synd på den avklippta bakhoven.
#5 Härlig höjd över hindret! Däremot gillar jag inte att ryttaren är bakom hästen i språnget - jag är en sådan som gillar hoppbilder där allt ser rätt ut ;) För övrigt saknar jag skärpa i ryttarens ansikte, mer luft över ryttarens huvud samt hästens bakben.
Mvh Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Tack så jätte mycket :)
Putt
Tyvärr går det inte att få speciellt smakligt bra bilder från Ponnia Cup då de flesta ryttarna inte är så rutinerade, och hindrerna låg inte mer än på 80cm för d-ponny de 3 första dagarna, och på 90 under finaldagen. Det är inte lätt att fotografera under de förhållandena, så istället fick man satsa på att fota bilder som ryttarna/ponnymammorna kan köpa och ha som minne istället :) Och solen stekte som aldrig förr, så om vi säger såhär, förhållandena var inte de bästa :P
Men jag tycker att du har lyckats få bra bilder endå Johanna :D, jag vet ju själv hur svårt det var!
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
Tack så jätte mycket :) Det var väldigt svårt att fota tyckte jag, särskilt när solen kokade bort större delen av min hjärna de två dagarna som jag var där… blev lite solbränd iaf :D