Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 440 ggr
marika-J
0

Hjälp med objektiv till Nikon..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har en Nikon D80 och funderar nu på att köpa ett nytt objektiv.

En så länge har jag bara kitobjektivet (18-55) men funderar nu på ett 70-300.

Men frågan är den, skall jag köpa ett Nikkor eller skulle jag lika bra kunna köpa ett Sigma? (Jag tänkte fotografera ponnytrav i huvudsak med det, men även natur och andra djur.)

eftersom det skiljer en hel del i pris också.

tacksam för svar! /marika

Anna
0

Jag skulle helt klart köpa ett Nikkor. Tror kvaliteten blir bättre då. Jag har Tamron 70-300 och kvaliteten där är verkligen inge kul.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

marika-J
0

#1 okej, jo man funderar ju nästan när det skiljer nästan 5.000:-!

Som tur är skall en bekant till oss åka till USA nu i höst på jobb och skall då köpa ett nytt objektiv till sig och kan då köpa ett till mig med. Eftersom dollarn står så lågt nu blir det ju nästan 50% i rabatt..

och betalar man då ca. 2.500,- för ett nytt Nikkor objektiv så är väl inte det fy skam.

denisesalomonsson
0

#1 jag har just beställt ett sådant, vad är det för fel på kvaliten?

LindaKarlstrom
0

#3. Jag antar, att man får vad man betalar för. Ju dyrare desto bättre grejer. Bättre skärpa osv.

denisesalomonsson
0

#4 ja de e klart, men det är väl mkt bättre än kitobjektivet 18-55? xd

reevilo
0

Hej

Jag har ett Tamron 70-200 2,8 AF och det är vekligen urdåligt, jag får dålig skärpa. Och jag har kollat inställningar å allt, har "analyserat" i ca en mån.

Funderar på att byta till samma fast Nikkor, men det är så himla dyrt.

Allt är dessutom nyinköpt ink. huset.

MVH: Oliver                  Min hemsida

Anna
0

#6 Du kan ha fått ett s.k måndagsexemplar - vet många som fått sådana av både Tamrons & Sigmas 70-200/2,8.

annaattlid.se

denisesalomonsson
0

#7 vad är det?

reevilo
0

#7 Jo det kan ju förekomma men vad jag har läst så har objektivet passat jätte bra till en föregående modell av Nikon och sen när dem har bytt upp sig till en nyare så har ej objektivet fungerat lika bra.

Funderar på om Sigmas är bättre. :/

#8 Ett exemplar som kan vara feltillverkad vid en masstillverkning.

(Som ej förkommer så ofta inom tillverkligen), förhoppningsvis :D

MVH: Oliver Min hemsida

MLAfoto
0

#5 Brännvidden är ju helt klart bättre med 70-300, men med mina erfarenheter (äger tamrons 70-300) så skulle jag faktiskt säga att skärpa och kvalité är bättre på kitet!

jag tycker du ska satsa på ett nikkor. min kompis har ett och det är helt klart bättre skärpa och kvalité med det än med mitt.

denisesalomonsson
0

#10 men nu är det så att jag redan har beställt, men de är bara tt sälja nästa uppdatering :)

denisesalomonsson
0

Nu har jag iallafall avbeställt tamron 70/300 mm och vill gärna ha hjälp med vilket som ni tycker passar bra :)

Anna
0

Det är ju såhär - har man en budget på upp till 2000kr ungefär finns det inga bättre altnerativ än 70-300 eller 55-200. Du kan ju titta på Nikons egna telezoomobjektiv.

Vill du ha något med jättebra kvalitet måste du gå upp till 5000-10.000kr nivån, tyvärr. Så funkar det.

Om du inte vill köpa begagnat, då kan du hitta bra objektiv till bra pris.

annaattlid.se

marika-J
0

Och begagnade objektiv som är omskötta är ju nästan som nya, så har man tur kan man fynda..

denisesalomonsson
0

Okej, tack för hjälpen, asså ni 12-16 åringar hur har ni råd med 5000.10.000 kr objektiv köper era föreldrar det till er eller köper ni själv?

ElinSvensson
0

#15 tror dom flesta tjänar ihop pengar själva och lite bidrag kasnke? , har sommarjobbat nu i sommar, så har haft råd till en hel del grejjer + månadspeng, sparasparaspara ^^

Anna
0

#15 Jag har lagt ut strax under 30.000 på kamerautrustning hittills och jag har tjänat ihop till altt själv (fyller 15 imorgon). Jag är bra på att spara ;) har även fått lite bidrag när jag fyllt år/i julklapp osv samt köpt för pengar jag tjänat ihop gneom bild/hemsideförsäljning.

annaattlid.se

Cavello
0

#15 Jag har lagt ner en hel del på fotoutrustning, dator och kameror, allt har jag betalat själv förutom Tamronet och Nikkor 50mm som jag fick i julklapp vs. födelsedagspresent förrförra året och förra året.

Resten har jag haft råd till genom att jag har sparat, tjänat pengar på fotoförsäljning, reklampengar, födelsedagspengar och liknande.

Det är tufft men det går att spara ihop ganska snabbt.

denisesalomonsson
0

#17 30.000 :o omg ja svimmar XD