Tjatiga kompisar
Hur gör ni när vänner vill att du ska skicka bilder till dom? :o
Mina vänner börjar tjata så fort jag loggar in på msn , " Har du fotat nya bilder på *** ? Kan jag få dom? :DD "
Jag vill ju inte sitta och skicka ut alla mina bilder till folk.
Säger man att man inte kan just då, så blir dom bara sura och säger att dom tycker att det är taskigt att jag inte ger dom bilder på sina favorit hästar :s Och ändån har jag har skickat ca 2 bilder till dom som vill ha, med min logga på. Men dom fortsätter tjata om fler. :/

Säg ill dem att om de vill ha bilder får de köpa dem 8) och att du int etänker ge ut något til ldem gratis bara för att de är dina vänner. Skulle aldrig kunna lämmna ut mina bilder till mina vänner för man vet ju aldrig var de kan hamna nånstans

#1 Okej! Tack för tipset :)
Jag skickar ut bilder till vänner ibland. Jag har en kompis som jag brukar fota på iband och när jag har fotat henne brukar hon få typ 10 bilder för att hon är min vän och för att hon är mitt träningasobjekt :) Sen så knäpper jag där jag rider och skickar många bilder till hon som sköter om hästarna p.g.a att hon inte har några egna bilder, att hon blir så glad och för att jag får rida där gratis :)
Men det blir ju inte alls samma känsla om dina vänner tigger om bilder. Men är det bilder på dom eller är det andra bilder från t.ex tävlingar eller nått? Fråga vad dom ska ha bilderna till o så
Säg att datorn krasha och att allt försvann x)
Nejdå, men gud vilka jobbiga typer. Du får helt enkelt säga Nej, svårare än så är det inte. Är det dina riktiga kompisar måste de ju förstå att om du inte vill så vill du inte, utan att bli sura.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

#3 , #4 Haha, tack för tipsen xD

jag brukar ge folk bilder speciellt vännerna, men om de börjat tjata har jag bara ignorerat och sagt, tyvärr ingen bild blev bra eller något sådant. Dock är jag ju fotograf o har hand om ridskolan bilder till hemsida, så måste ju vara lite givmild :P

Ååh, sånt har jag oxå vart med om några gånger. När man är vid hagarna på sommaren i ridkolan så vill dom att man ska ta 200kort på deras sköthäst, även fast den står 200m bort och ser ut som en prick på bilderna. Men det jobbigaste är när dom tar min kamera hela tiden och ska fota, tror knappast dom har 8000kr att ge mig sen när dom har sönder den. Så numera åker jag till stallet själv när jag vill fota :P

samma sak med mina kompisar "lova att skicka ikväll", eftersom dom inte köper, så brukar det ta tid, innan jag kollar igenom riktigt.
men säg att dom får köpa om dom vill ha dom snabbt, jag sa det, och nu är det inte direkt ngt tjat :P
Ja mina vänner tjatar ganska mycket men jag säger bara att jag inte haft tid att fixa dom än och då får dom säga vad dom vill. Och tjatar dom mycket brukar jag bara ta längre tid på mig. Haha ;p

Jag skickar alltid bilder till vänner som frågar, men inte fler är ca 5st. Tjatar de om fler säger jag att jag inte orkar/vill. Och jag är alltid noga att tala om vad konsekvenserna kan bli om de använder bilden/ger ut den utan mitt tillstånd (för dom som inte redan vet).
Jag skickar dock bara ut bilder till de jag vet att jag kan lita på till 100%, andra som inte är av mina bästa vänner får förminskade bilder med logga över motivet.
Jag har nog inte något bra tips, förutom att du kan skicka dom små, föminskade kopior med din logga på. Om du har hemsida kan du ju alltid säga att de får titta där. Eller säg bara att du inte orkar. (:

Jag har en kompis jag brukar ge bilder till när jag fotat henne =)
Brukar varken förminska eller sätta logga över då.

Samma är det för mig

jag hade fotat en bild på min kompis hyrhäst (bilden i fråga fotade jag för 2 år sen p åett ridläger) och la ut den på bdb nu 2år senare då frågade min kompis om hon int ekunde få den bilden.
mitt svar:
-"visst ta printscreen men lägg inte ut på internet/bdb för dåjävlar."
^^, hennes svar
-"Ok, men får jag inte ha den på bdb?"
jag:
-"Nej!!" :@
hehe hon tog inte illa upp och jag behöver nog inte vara "rädd" för att den ska hamna på internet ^^, men den här sortens av nej kan man ju inte använda på mer känsliga kompisar ^^, ;p
Om mina kompisar vill ha bilder skrivar jag © och de får inte skicka bilderna till andra, ej redigera och inte publicera dom. Om jag inte säjer annat. Detta gör jag bara för att de är gratis och att jag inte vill att mina bilder ska komma ut på fel sätt.

Okej!
Har ni också kompisar som vill låna er kamera? :o
För några dagar sen skulle jag och min kompis ut och fota på ett hoppläger, hon har med sin system och jag min. Lite senare på dagen tar hennes batteri slut, och hon börjar tjata att hon ska använda min. (!) Jag la ifrån mig kameran när jag skulle gå o hjälpa en ridlärare, och då TOG hon den. UTAN att fråga._.
Jag blev as sur. Och jag sa till henne men hon tog det som om att när jag gick ifrån fick hon ha den :o Har det hänt er nån gång?
#15 Det har ej hänt mig. Men om mina kompisar vill låna så säjer jag inte alltifd OK, Men om de får de så vet de att de kommer få köpa ny kamera om de tappar den.

Mina kompisar frågar inte sånt x) min kompis o jag va o foto och så tog hennes bartteri slut och jag tyckte så synd om henne så hon fick testa min :) Men när någon fotar med min så får dom ALLTID ha axelremen på sig annars blir de inget
#15 Det har inte hänt mig :) Jag brukar låta de få prova att fota lite om de vill, inte så mycket med D300 dock då den kostar en del att ersätta om något skulle hända men D50 fick kompisar låna sålänge jag var med :)
Jag har en kompis, Sarah som lånar min Ixus en hel del och fotar mycket med den men hon är så försiktig så, alltid hanremmen runt så henne litar jag fullständigt på även fast hon inte fotar så jättemycket annars ;)

Aha okej! :)
Jag har en D100, och tom tillverkas inte längre så den är jag ganska rädd om xD haha ^^
Jag brukar låna ut min D50 om en kompis är med mig och fotar någonstans. Däremot vill jag inte låna ut D200, har bara gjort det någon enstaka gång.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
När det kommer till bilder på vänner som tävlar brukar jag ge dem till dem utan betalt eller något. Men skulle en vän vilja ha en massa bilder på nån särskild häst ellar att jag fotade särskilt henne skulle jag såklart vilja ha något i utbyte.
Men fasters stallchef ville ha bilder på henne när hon red och som utbyte fick jag ju rida mycket t ex.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Min kamera kan jag låna ut till vissa människor som jag tycker har koll. Jag har sagt nej till folk som vill låna min kamera och/eller objektiv. Det är mina prylar (eller bilder), jag bestämmer, vill jag inte så säger jag nej helt enkelt och struntar i sura miner..