Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 419 ggr
MN-foto
0

Svarta prickar, vad är felet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Canon EOS 350D, jag hade med den på våran semester till frankrike i sommar och nu när jag kollat igenom alla bilder så ser jag att det är svarta prickar på varenda bild.

Jag har rengjort den ett flertal gånger (både objektiven och det jag kommer åt i kameran) i hopp om att få bort fläckarna med det går helt enkelt inte.

Tänkte fråga om ni hade något tips om var smutset kan sitta, hur man kommer åt det eller vad det kan vara?
Annars måste jag väl helt enkelt skicka iväg den för att få den rengjord, för jag förstår verkligen inte hur smutsen kan ha tagit sig till ett sådant omöjligt ställe att komma åt…

Jag lägger till en bild som exempel.

Anna
0

Det är smuts på sensorn, den ömtåliga spegeln inuti kameran. Sådant är vanligt! Vill du inte rengöra själv får du lämna in den på rengöring.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

MN-foto
0

problemet är att jag rengjort den också, den var dock väldigt klurig att komma åt så har kanske därför missat något…

Anna
0

Sensorn är extremt svår att komma åt så pass noga att man själv får bort smutsen. Det räcker med små dammkorn så blir det prickar i bilderna. Lämna in =)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

MN-foto
0

har du något bra stället att rekomendera? :b
jag har köpt den begangnad med tror den ursprulingen kommer från cyperphoto

Koohinoora
0

Det finns inget spec i din stad eller nått? Vet att här i Karlstad finns det ett eget ställa som jusst Canon har där dom fixar sådant. Som heter kort och gott Canon ^^ :)

Isak
0

Intervision i Stockholm kan nog vara något för dig. På Canons hemsida kan du hitta olika auktoriserade canonverkstäder.

Intervision Visiual Service AB

Canon Serviceverkstäder

Hälsningar

Alexander

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Yessica
0

Vad tråkigt att alla bilder fått prickar på sig. =/ Hoppas du hittar någon som kan göra rent den i alla fall så du slipper det i framtiden :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

LindaKarlstrom
0

Kan tippsa om SWEFO / fotohörnan i umeå, riktigt trevliga personer som jobbar där! Och bra service :)

MN-foto
0

#8 Det lär bra och Umeå är ändå "rätt så nära", den enda fotobutiken vi har här i stan är expert :P

martinaahh
0

hände samma sak för mig, och jag lämnade då in min till expert eftersom det gick på garantin (;

LindaKarlstrom
0

#9. Låter bra :) Killarna som jag har haft kontakt med där är otroligt trevliga! Kan inte göra annat än rekomendera stället till andra.

FeliciaS
0

Har samma problem med "min" EOS 350D just nu, massa smuts på sensorn… Ska prata med pappa om att lämna in den.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus