Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 2738 ggr
IsaHolm
0

Tamron eller Sigma?

Jag ska snarast möjligt köpa min första system, Nikon d80 :D
Till den ska jag köpa ett zooobjektiv.

Men där ligger problemet, vilket ska jag välja?
70-300 har jag tänkt mig, men vilken märke tkr ni är bäst?
Jag har hört så mycket dåligt om tamron, stämmer det?

Anna
0

Jag har hört lika mycket dåligt om Sigma som om Tamron. Har själv Tamrons version och det är väl OK - beroende på vad man jämför med. Kvaliteten är verkligen inte på topp med något av de billiga telezoomobjektiven, tyvärr.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

IsaHolm
0

Nä, man kanske inte kan förvänta sig så mycket av ett zoom på 1700 kr :P

LovisaJacobsson
0

#1 nvänder du det ngt nuförtiden?

Magster
0

Tamron skulle jag nog valt. Har för mig att jag hört lite sämre om Sigma.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Anna
0

#3 knappt… har med det + nikon d50 till stallet när jag rider ibland eftersom jag inte vill ta med 80-200 + nikon d200 ;)

annaattlid.se

IsaHolm
0

#4 Har du själv ngt zoomobjekiv, ochisåfall vilket? :)

Magster
0

Jag har 2. Ett Tamron 70-300 F4-5,6 och ett Tamron 70-200mm F/2,8 :)

Medarbetare på Hästfoto.

IsaHolm
0

jaha :D Det är ju Tamron 70-300 f4-5,6 jag starkt funderar på xD

Alltså jag är inte så haj på det här, men har det andra objektivet "bättre" eftersom det har lägre f-tal? :P

Magster
0

#8 Det med blädare (F) 2,8 är ljusstarkt och klarar då av att ta bättre bilder i mörka miljöer, typ ridhus och stall.

Medarbetare på Hästfoto.

denisesalomonsson
0

Själv ska jag också köpa ett 70-300 :) Tamron då ;P

IsaHolm
0

#9 Men det funkar rätt ok att fota i dåliga förhållanden med F4-5,6 också eller?

IsaHolm
0

Och är det stor skillnad i zoom på 70-200 & 70-300?

Cavello
0

#12 Det är nästan ingen skillnad alls.

IsaHolm
0

#13 Men i priset var det en REDIG skillnad såg jag nu xD

Flaxii
0

Min kompis köpte ett Tamron 70-300 som hon använder till sin Nikon D40. Och visst, det är helt okej, men är man ute efter verkligt bra kvalitét så är väl Nikons egna objektiv att föredra. Men då vill det till att man har en fet plånbok, prisskillnaden mellan Nikkor 70-300 och Tamron 70-300 är ganska rejäl.

Anna
0

#14 Tamron 70-200/2,8 ger otroligt mycket bättre kvalitet än 70-300/4-5,6. Därav prisskillnaden.

Smakar det så kostar det, tyvärr! Du kan leta ljusstarka objektiv begagnat?

annaattlid.se

Magster
0

#14 Förlåt om ajg var ltie otydlig när det kom till priset och sådär. Men som sagt, det ger ju bättre kvalité och fixar att ta mycket bättre bilder än 70-300 i mörka miljöer. Något 70-300 inte är någon expert på.

Medarbetare på Hästfoto.

FeliciaS
0

Varför inte spara lite till och köpa ett bättre? Det vinner man på i längden, istället för att ha ett halvdant objektiv.

Sedan finns det många olika typer av 70-300 mm objektiv, som sagt. Det finns många i den lägre prisklassen (runt 1000-2000 kr).
Jag har samlat några i en lista här.

På Fotosidan.se finns recensioner som du kan läsa om dem och avgöra vilket som kan passa dig :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

FeliciaS
0

Att Sigma skulle vara bättre än Tamron, och tvärtom beror nog mycket på vilka objektiv man menar. Alla Tamrons objektiv är inte sämre än Sigmas och tvärtom. Har ett jättebra macroobjektiv som är från Tamron ;) Så det spelar nog ingen större roll vilket märke du väljer, utan huvudsaken är själva objektivet.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus