Stuterier
Hur hittar ni alla stuterier som ni fotar på? Kontaktar de er, eller letar ni själva upp dem? Och hur hittar ni dem isåfall?
Blir kontaktad själv nästan varje gång. I början mejlade jag runt mycket. Då hittade jag dem genom att kolla olika rasföreningars stuterier.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Okej, tack :)

#1 Har du nån länk? Hittar ingenting…

Idag ska jag troligtvis iväg och fota på ett morganstuteri, och hur jag fick kontakt med dom… tja… jag känner dom helt enkelt, men har aldrig varit där och fotat förut :o
Det är det enda stuteriet jag har fotat hos :)
#6 är det de med den vackra hingsten, L Copper Coin?
Det jag har funderingar om när det gäller att maila till stuterier är just hur seriöst det verkar? Är jag helt ute och cyklar när jag tycker att det verkar lite oserilöst att försöka ragga kunder på det sättet?
Det blir väl lite "spam" varning när man skickar iväg mail till folk om ens tjänster? Eller inte? Jag skulle vilja skicka iväg några mail till stuterier här i närheten och fråga om jag kan få komma och fotografera MEN det känns dumt att skriva att jag vill ha betalt för resekonstnaderna och om de vill ha bilder så kostar det, tycker det känns dumt på något sätt? Eller vill folk betala för sånt? Tänkt om bilderna inte blir något bra och de har fått betala resekostnaderna och sen inte kan köpa några bilder?
Ni får ursäkta mig men jag känner att detta är konstigt :P Vill gärna höra hur ni som skickar iväg mail resonerar :) Så kanske jag kan våga skicka iväg nått mail med men vill ju inte verka oseriöst på något sätt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#7. Javisst :) Han är såå läcker! Vi har en av hans avkommor på ridskolan.
http://www.pixbox.se/alb268559
ägarens dotters foton :)

Hur länge väntade ni tills ni vågade kontakta ett stuteri? Jag känner att jag inte riktigt vågar kontakta någon innan jag är säker på att jag kan fota tillräckligt bra..

#10 Det viktigaste tycker jag är att lita på sig själv och kameran. Känner du dig inte tillräckligt bra kan du ju vänta och se, tills du blir säkrare på dig själv.
Om jag var stuteriägare så skulle jag föredra det här:
*En fotograf med hyfsad kamera.
*Att fotografen vet vad den gör.
*Att den vet hur hästen gör sig bäst på bild.
*Att fotografen är trevlig och social. Berättar under tiden vad den håller på med.
Är du allt det där och har du allt som behövs tycker jag att du ska köra på. Kontakta något stuteri. Det är väl mest seriöst att ringa, men känner man sig blyg så är det ju bättre att skriva mail. Så säger du "jag är super bra på att ta super fina hästbilder. Jag är en självsäker fotograf" varje gång innan du går och lägger dig. ;D
Lycka till!
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Man kanske inte kan kräva betalt dom första gångern för resersättning osv, om stuteriet i sig inte kontaktat dig.
Man kan ju fråga om man får fotografera, dom får se bilderna, och skulle dom efter det vara intresserade av någon/några bilder så kostar det si och så mycket.
/Michaela

Jo jag har tänkt ungefär likadant som Michaela. Första gången man är där kanske man bara ska fota lite i hagarna och inte ha så stora krav. Inte ta några avgifter utan låta ägaren ta en titt på bilderna och ev. köpa en bild.
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

Jag har min häst uppstallad på ett stuteri ^^, Ängaskog www.angaskog.se :) men ska kanske åka på nån arabutställning på blommeröd elr vad det nu heter snart
Jag ska snart börja sälja bilder, och har hittat ett några hyfsat närliggande stuterier. Hade tänkt mejla och fråga om jag får komma och fotografera. Nu gör jag det för att få erfarenhet och räknar inte med något försäljande. Men jag kommer att erbjuda kunden att köpa bilder om denne önskar. Någon reseersättning kommer inte att tas ut såvida inte stuteriet ifråga har kontaktat mig och frågat om jag kan komma.