Manuell vitbalans?
Hejsan!
Ställer ni in vitbalansen manuellt eller använder inställningarna som kameran erbjuder?
Jag använder kamerans inställningar när det gäller vitbalansen, om det inte är väldigt skumt ljus… ^^,
/Felicia :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Det beror på vädret men min kamera brukar fixa vitbalansen rätt bra så jag brukar låta den stå för det jobbet.
Men om jag inte gillar resultatet brukar jag ställa in den själv.
Maggan
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Oftast ställer jag in den själv :)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag ställer oftast in den själv :)
Jag ställer alltid in efter ljus, tex. mulet, soligt, blixt osv. men har aldrig på auto eller kör manuellt.

Ställer oftast in manuellt på egenvald färgtemperatur.
Ställer in manuellt
Brukar för det mesta köra på auto, funkar oftast bra. Om inte så korrigerar jag vitbalansen senare i Photoshop.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Eftersom jag fotar i raw, ändrar jag den i efterhand i konverteringen.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#5 hur vet du vilken temp du ska välja?
#8 gör mestadels som du, kan välja tex skuggigt eller inomhus men tycker inte alltid de stämmer

Ute kör jag auto, ev konstigheter fixar jag efteråt i Lightroom. Inomhus vill jag ställa in själv oftast. Fotar mot gråkort för att få det bra.

#9 Har dels läst en guide där det finns ett diagram ungefär vilken temp som lämpar sig till vilket slags ljus det är, och sen prövar jag mig fram. Börjar gå lite snabbare nu när jag börjat få in det men det är segt, fast användbart :)
#11 du har inte den tabellen så man får koiera den?

#11 Undrar samma som Jojjehanna!

#12+#13 Jag skulle kunna skriva in den ngn stans (; men det får vänta tills imorgon :)

Ställer oftast in manuellt :)

#14 Jättesnällt isf :D
Håller med #16!
Brukar oftast låta kameran sköta vitbalansen då det brukar funka bra. Om jag inte är nöjd mixtrar jag lite själv.
Putt! Hittade du det vi sökte ang vitbalansen?

Brukar ställa in efter väder/ljus :)
Jag ställer in den själv.