Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 13-lag-moral-och-etik
Läst 1163 ggr
laFleur
0

Gjorde jag rätt?

Var inne på bilddagboken och hamnade på en tjejs sida. Hon hade laddat upp en bild jag tagit med min logga på men bilden var beskuren en massa. Nästan halva bilden hade tagits bort från originalet. Jag har inte gett tillstånd till den här personen att publicera bilden.

Jag skrev då ett inlägg till henne som förklarade att hon inte hade tillstånd att ladda upp bilden om hon inte skrivit mitt namn oich speciellt inte om hon inte frågat innan. Dessutom gjordes ju inte saken bättre av att halva bilden var borta. Jag skrev även att jag är ledsen att om jag låter sur men att jag har mina rättigheter till bilden.

Svaret jag fick löd så här:
happ URSÄKTA att det råkade vara så att min kompis skickade den till mig och att jag inte visste om att du va sån där som blir så jävla sur.
herregud:s

Gjorde jag rätt?
Jag vet ju att jag äger bilden och utan tillstånd får man inget göra, men är det hennes fel eller personen som skickade bilden (som jag inte vet vem det är)? Jag vet ju inte om det var hon eller den andra som beskar bilden heller..
Låter man sur om man påpekar vad som är rätt? Hur ska man annars uttrycka sig?
Har någon råkat ut för samma sak och i sådana fall, hur har ni gjort då??

Isak
0

Annars är det ju bara att rapportera bilden.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

laFleur
0

Eftersom jag har pratat med henne ett par gånger så känns det fel att rapportera bilden…

Bilden är borttagen nu så jag hoppas det löser sig, men jag vill ändå veta om jag gjorde rätt…

Lininaa
0

Jag tycker absolut du gjorde rätt. Finns ingenting i det du gjorde som är fel, tycker jag. Bilden är din vem hon än fått den av eller vem som än beskurit den. Antar att du inte krävde mer än att hon tog bort den, och då tycker jag absolut inte att hon kan bli sur.

Majsbecka
0

Tycker inte heller att du gjorde fel. Det vr ju din bild och dina rättigheter! :)

laFleur
0

Tack för era svar :) Som tur var så löste det sig och bilden är borttagen nu…

Flaxii
0

Så bra att det löste sig då :) Men jag tycker också att du gjorde rätt!

FeliciaS
0

Klart du gjorde rätt! Du kunde ju inte veta om det nu var så att hennes kompis skickade bilden… (hon kan ju ljuga)
Bra att det löste sig :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

laFleur
0

Tack allihop! :) Känns bättre nu när jag vet att jag troligen gjorde rätt :)

Ellsa
0

Det va rätt tycker jag :)

laFleur
0

tack för svaret :)

ylvaah
0

din bild - dina rättigheter! klart du får säga till om det är din bild. (:

laFleur
0

tack… löste sig i alla fall :)