Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 415 ggr
freakyH
0

Börja fotografera

Hej  ! Ja har alltid tyckt det är roligt att fotografera och sånt. Men nu tänkte jag sattsa på det större och byta ut min kamera mot en system. Men vilken ? Jag vill ha en bra men inte en för dyr. Sen så vilket pogram använder  ni och redigerar i och vad kan man sälja bilder för på ett ungefär ?

Anna
0

Gå till en fotoaffär och be att få känna på lite kameror som ligger i din prisklass. Man kan omöjligt välja kamera över internet då alla har olika uppfattningar där - det handlar om vad du själv trivs med.

Jag redigerar i Adobe Photoshop CS2 och säljer mina digitala bilder för 60:-/st. Utskrifterna kostar mellan 69-229:-/st. Jag tar 29:- för frakt.

Mvh Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Flaxii
0

Fråga i fotoaffärer om bra "nybörjar"-systemkameror (behöver ju nödvändigtvis inte vara en "nybörjar-kamera", men du behöver inte köpa t.ex. en Nikon D200 som första system), berätta vad du kan betala, be att få känna på dem. Det viktiga är att du själv känner vilken kamera som är rätt för dig, för trots att de som arbetar i fotoaffärer är duktiga så vill de ju sälja, sälja, sälja, och då kan det vara lätt att åka hem med något som kanske inte var rätt.

Jag redigerar mina bilder i Adobe Photoshop CS3. Säljer inte bilder ännu, men planerar att börja göra det inom kort och jobbar på min prislista. Det enda som är riktigt klart är att frakten kommer kosta 29 kr. Kom ihåg att man kanske ska vänta lite med att börja sälja bilder om man är grön på området. Och så får man ju anpassa priserna efter bildkvalité och hur duktig fotograf man är. Anna - inlägget ovan - är en mycket duktig fotograf och kan därför ta högre priser än vad t.ex. jag kommer att kunna göra när jag börjar sälja bilder.

Lycka till!