Information att skicka med på cdskivan?
När ni säljer bilder och skickar iväg dem på en cd-skiva, har ni någon liten text.fil med som det står vad man får och inte får göra med bilderna?
Isåfall vill jag gärna veta vad ni har skrivit, försöker komma på något just nu men tycker det bara blir fel, detta är vad jag skrivit just nu, kom gärna med bättre förslag:
-----------------------
Hej!
Detta dokument förtydligar vad du får och inte får göra med bilderna du just köpt.
Det är fritt fram att använda bilderna i privat bruk, så som att:
* Förstora upp dem
* Ge bort till kompisar/släktingar
* och liknande
Du får INTE sälja dessa bilder vidare!
Ska bilderna publiceras på någon hemsida till exempel:
* Din egna hemsida
* Bilddagboken
* Pixbox
* Eller annan hemsida…
…så MÅSTE fotografens namn stå i anknytning på bilden, helst på bilden. Gärna också en länk till min hemsida, men det är inte ett måste.
Exempel: Fotograf: Mari Ekengren, www.mariekengren.se
Du får inte heller delta med någon av bilderna i någon fototävling utan att meddela mig först.
Efterföljs inte detta och bilderna säljs/publiseras utan mitt namn så tillkommer en straffavgift på 2000.-/bild.
Med Vänliga Hälsningar
Mari Ekengren
www.mariekengren.se
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Det har jag inte ens tänkt på att man kan skicka med på CDn! Tack för tipset!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1 Kul att kunna hjälpa till :)
Tycker du att min formulering låter konstigt? Det känns som om jag har glömt något!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Perfa! Bra att tänka på när jag ska sälja bilder :)
Hmm… Detta har jag också tänkt att skriva med skivan, men ditt låter lite otydligt. Tycker du ska punkta upp mer typ:
Får göra:
punkt
punkt
punkt
Får göra med mitt tillstånd:
punkt
punkt
punkt
Detta måste isf vara med på/vid bilden:
punkt
Får ej göra:
punk
punkt
punkt
Tycker det var så rörigt det du hade som exempel.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#4 Jag vet att det är rörigt därför jag ville ha hjälp att ordna upp det, det känns även som jag har missat nått man borde skriva med?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag skickade med en liten testfil innan på CD:n men slutade med det för ett tag sedan, vet inte varför men det har ju sina fördelar.
#6 Testfil?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Har nu försökt göra det mer tydligt, är det fortfarande för otydligt? Och tycker ni att det saknas något?
…………
Hej!
Detta dokument förtydligar vad du får och inte får göra med bilderna du just köpt.
Detta får du göra:
* Använda bilderna i privat bruk
* Göra förstoringar
* Ge bort förstoringar till vänner och bekanta
Detta får du inte göra utan mitt tillstånd:
* Använda bilderna kommersiellt
* Publicera bilderna på hemsidor eller i tidskrifter
* Använda bilderna i någon fototävling
Kommer vi överrens om att bilderna får användas i något av dessa syften så MÅSTE fotografens namn stå med i anknytning till bilden, helst på bilden, annars så nära som möjligt. Gärna också en länk till min hemsida, men det är inte något måste.
Exempel: Fotograf: Mari Ekengren, www.mariekengren.se
Efterföljs inte detta och bilderna säljs/publiseras utan mitt namn så tillkommer en straffavgift som i dagsläget ligger på 2000.-/bild.
Med Vänliga Hälsningar
Mari Ekengren
www.mariekengren.se
Maråker den 2008-08-27
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Låter det för hotfullt?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#8 Ser bra ut tycker jag!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#6 Förlåt, skrev fel men är lite trött efter skolan. Skulle givetvis vara textfil :)
#10 Pratade med en kompis som jobbar med mycket media och han sa att det var oproffsigt att skicka med något sådan eftersom man ska lita på kunderna…
Det är väl bra att skicka med eller?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#11 Vad skrev du i din textfil?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#12 Men vissa har ju kanske aldrig köpt bilder förrut, och har ingen aning om vad det innebär och vad man får och inte göra med bilderna..
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#14 Precis så var min första tanke också :)
Har nu även lagt dit en länk så man kan läsa mer om copyright om man vill http://www.sfoto.se/pdf/uppslagsbok/upphovsratt.pdf
Så jag skickar med en sån där i varje cdskiva jag säljer, får väl sluta om någon tycker illa om det utav mina framtida kunder :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#13 Kommer tyvärr inte ihåg då jag bara använde textfilen ett fåtal gånger under 2007. Så tyvärr.