Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 865 ggr
Koohinoora
0

Mejl till Bildombudsmannen

Skickade nyss detta till våran Bildombudsman, hoppas verkligen han kan hjälpa oss, eftersom detta med stallet.se bara blir större och större!

Hejsan! Undrade om det på något vis är möjligt att få din hjälp angående bildstölder? Är en hemsida som heter Stallet.se (som du säkert hört om förr) som upprepande gånger har bilder från massa fotografer. Dock är det deras medlemmar som snor och lägger upp, men dom har ju trots allt moderatorer som godkänner bilderna.

Vi har flertal gånger btt dem om att sammarbeta med oss, genom att tex ge ut IP-nummer så att vi kan skicka en faktura till medlemmen som stjäl bilderna, men de har nekat det. Dom har även ljugit välldigt mycket för oss, dom påstår att den bildbank de använder sig av, där medlemmar som skrivit på avtal m.m med stallet får lägga upp sina bilder, och alla får använda, att den fungerar bra. Men som tidigare medlem vet jag att inte många av dem bilderna används. Dom påstår även att dom får ca 1 - 2 anmälningar i veckan, medans andra fotografer påstår att dom kanske skicka ca 4 - 5 per DAG! Vi börjar bli trötta på deras otintresse att hjälpa oss fotografer och deras lögner och otrevliga beteénde.

Vad ska vi göra? Varken hot om polisanmälningar, brev och samtal verkar bita på dem. Och dett blir ett bara större och större problem! Och de enda sättet dom "straffar" sina medlemmar på är att ta bort bilden, och sedan varna dem med att få sitt stall raderat, men hallå säger jag, är det verkligen så farligt att få ett stall raderat? Det är inte ens på riktigt.

Man vet ju heller inte om ens bilder finns där eller ej, eftersom det är så många medlemmar, jag har hittils inte behövt anmäla för mina egna bilder, men det lär ju inte dröja förrenst jag hittar även mina där, om dom nu inte redan finns där.

Extremt tacksam för din hjälp.

IdaB
0

Bra skrivet. hoppas du får ett svar ;) Skriv gärna svaret sen då ;D

Anna
0

Jag har mejlat om ganska exakt samma sak förra året och fick svaret att visst, han kan hjälpa till och visst, det går säkert att "få tag" i stallet.se - men han är inte billig.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Koohinoora
0

#2 - Vad synd att han ska vara så dyr "/

Magster
0

#2 Vad kostade han då?

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Anna
0

#4 Minns inte exakt men det var inte lite. Vilket man ju kan förstå pga jobbet han gör men jag som var 14 då skulle ju aldrig kunnat betala så mycket.

annaattlid.se

[PeterWem]
0

Testat skicka en faktura? Ta hjälp av någon som vet hur en faktura ska se ut.

Rekommenderar att ni köper BLF:s prislista. Leta därfter upp era bilder, spara print screen som bevis och skicka 4000 kr per bild.

Så här kan den förresten se ut. Dock underbetalt. Tack Blondinbella för att du gjort någon nytta.

ElinH
0

#6 Men om man vanligtvis säljer sina bilder för ca. 40 kr/st är det inte lite väl att ta i med 4000 kr?
Ska man skicka fakturan till stallet.se?

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Mari
0

#7 det är väl lite som plåster på såren eftersom bilden är ju stulen..

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Flaxii
0

#7 4000 är ungefär vad du kan få betala i skadestånd. Så egentligen är det ganska rimligt, även om det känns mycket.

[PeterWem]
0

SFF:s billigare prislista

Utgår man från BLF är blir det saftigare böter.

jojjehanna
0

#7 håller faktiskt med. Har hört att man bör ta dubbla priset man egentligen tar och tar ni 2000:- i vanliga fall?

jojjehanna
0

Dessutom i de 4000:- är ju för folk som skattar och betalar egenavgifter på sina inkomster. Gör ni det?

Koohinoora
0

Man ska väll bara betala inkomstskatt om man tjänar över ca 17.000 kr

jojjehanna
0

#13 kanske det, jag kan inte reglerna helt. Vad jag menar med #12 är att som jag föstått det är de rekommenderade 4000:- för folk med eget företag som dels betalar moms och dels egenavgifter. Räkna med att de får behålla cirka hälften av vad de tjänar. Om man då tjänar under 17.000.- (om det nu är frisumman) och inte har företag så borde 4000 vara i högsta laget. Tex pengar jag tjänar på mitt vanliga arbete skattar jag ca 30% på och har ingen moms. Jag får alltså behålla ca 70%.

[PeterWem]
0

17000 ligger fribeloppet på. Och om man tjänar mer än det tycker jag det är rimligt för bl.a. företag eller andra som tjänar på min bild att hosta upp 4000 kr. Även om jag kör hobbyverksamhet är jag nämligen skyldig till att betala skatt och egenavgift.

Anna
0

Något svar än?

Mvh Anna

annaattlid.se

Koohinoora
0

#16 Tyvärr inte, väntar ännu