Hur gör ni provbilder?
Jag har stuttit nu, både efter ryttarspelen och nu fälttävlan, och försökt att komma på någon bra metod att skapa dessa provbilder. Det enda som jag har kommit på hittills är att sitta och förminska vare bild för sig och skriva text på den, och det funkar inte i längden. Min hjärna blir till gröt.
Så, hur gör ni era provbilder? Jag har photoshop elements, men efter vad jag har hittat så kan man varken skriva text eller förminska bilder i den. Nu använder jag Photoshop CS2.
Behöver verkligen råd om detta…
A dog may be man's best friend, but the horse wrote history.

#1 och #2 Sitter ni och förmiskar och skriver text på varje bild för sig, finns det inte något sätt att redigera en så att alla redigeras? Det tar extremt lång tid…
#3 Man kan ju använda sig av ett fuktionsmakro, antar att det är så Matilda gör.

#4 Funktionsmakro? I'm lost… 

Nu slänger jag in en liten putt…
#5 Använd sökfunktionen och sök på funktionsmakro, det har varit uppe tidigare och finns förklaringar i andra trådar =)
Jag gör dem mindre 600px lägger på min logga och sen lägger in i ett simpleviewer-galleri som är kodat så man ej kan högerklicka för att spara bilden :)
Sen lägger jag upp det på hemsidan (så ingen annan kan se) sen skickar jag länken till den som vill se just de probilderna :)
Ska försöka göra ett funktionsmacro för att förminska bilderna men har inte lyckats ännu :(
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag förminskar dem till 500px på höjden, sätter en "provbildslogga" (alltså inte min vanliga utan en speicell för provbilder) över bilden och laddar antingen upp de på hemsidan och skickar en länk till kunden (det är alltså en sida enbart synlig för de som vet adressen, vilket bara är jag och kunden) eller om det rör sig om väldigt få bilder kan jag skicka dom via mejl.
Min man har sökt upp ett (och tror jag förbättrat) gratisprogram som förminskar bilder till den storlek man väljer och så lägger den logga på + döper dem enligt mappen + omvandlar från RAW till jpg. Gissa om det sparar mig tid!? Speciellt som det är han som brukar sätta igång alla massor av bilder jag behöver få ut.
#10 Vad är det för program?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#10 Det lät väldigt smidigt!
#11 vet ärligt talat inte. Frågade och han svarar:
Image magic som är gratis på nätet, men han har byggt ett script till så att det kan hantera den mängd bilder på det sätt han vill. Hm, vet inte om du laddar ned det om det kan göra allt det jag skrev ovan eller om det behöver ändras. Min man är lite petig med detaljer ibland, han vet hur han vill ha det och ser till att få till det så även om det är en del jobb med det. Gissar att det lönat sig med tanke på alla bilder vi lagt ut…
Använder funktionsmakro i PS som förminskar, sätter på logga och sparar i den mappen jag vill.
#13 tillägg. Vad min käre Mats också fixat: att det i allt det automatiska tar bort exifen och istället lägger in min hemsideadress där. Han skulle vilja att bilderna automatiskt sorteras i en/flera rätta mappar och i ett hemsidescript men pga ibland delar jag upp i tex hingstar/ston och ibland klassvis eller rasvis så går det till hans förtret inte. Dessutom får han alltid programmera hemsidorna. Går dock rätt fort.
När jag var yngre sa mina vänner att jag borde gifta mig med en kock för jag åt så lite och var dålig på att laga mat. Men nu är jag inte alls feg i köket och en programmerare är ju toppen att vara gift med!