Sälja bilder
Har börjat sälja bilder lite smått nu, men .. jag har kommit på en sak. Jag skriver ju alltså ut bilderna åp A4 fotopapper typ, men det är ju Ingenting som står på bildens baksida lr på själva motivet .. som säger att bilden är min, att det är jag som fotat den alltså.
Hur gör ni ? Har ni helt "rena" bilder lr har ni ngn liten logga längst ner i ett hörn lr hur gör ni ? Bifoga gärna bild :)
När jag säljer utskrifter säljer jag de utan logga och skriver ett avtal med kunden (köparen) hur bilden/bilderna får användas.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#1 Okej :) Vad står de i de avtalet då ? Ungefär ..
Men, tänkte på en sak. Skulle man inte kunna ha en liiiiten logga längst ner i ena hörnet t.ex ?
Varför vill du ha en logga där? En "liiiiten logga" skyddar i princip ingenting, det är bättre med ett avtal. Om ni tillsammans skrivit avtal och kunden bryter mot det ni kommit överrens om är det lätt för dig att "få rätt" om det finns ett avtal.

#3 Jag tänker inte på loggan, att den skulle skydda bilden. Tänker mest bara på hur andra ska veta vem som fotat bilden ..
Aja, tack för tipset :)
Köper man utskrifter gör man det ju oftast för att rama in själv och ha hemma, då vet man ju redan vem som fotat bilden - den man köpt den av :)
#5 Kan vara bra att skriva sitt namn på dem ändå eftersom kommande generationer kanske inte vet vem som fotograferade ;)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Elr så kan du signera på baksidan för hand. =)

Jag har små klisterlappar som jag sätter på varje bild.
#8 Vad för klisterlappar?
Har letat några som det är något speciellt klister på som inte "fräter" sönder bilden efter något år
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#7 Det tycker jag är en ganska bra idé!

Jag köpte en stämpel med mitt namn och webadress så jag stämplar baksidan av varje bild! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#11. vart kan man köpa sånna? :D
#11, undrar detsamma som Linda (#12) =)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
#11 Jag vill också veta vart man kan köpa sånna :D
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
*putt*
Vill med veta… ;P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
upp igen ;)

#12, 13, 14, 15 Har ni kollat på Vistaprint? De brukar ha billiga stämplar. Jag har köpt där i samband med att jag har beställt visitkort.

Jag köper mina klisterlappar på Stämpelfabriken http://www.stampelfabriken.se/
Sätter lapparna på baksidan av bilden.
Har för mig att man kan beställa gratis stämplar på Vistaprint annars :)
#19 Stämplarna är bara nästan gratis ;) Frakten kostar multum.
#20 köp flera gratisprodukter och ta långsammaste frakten så är det en bättre deal
ang fotostämplar, säkra på att inte vistaprints kladdar eller är vattenlösliga?